D'Ieteren shopt verder in garages

D'Ieteren is al langer op het overnamepad. ©Jonas Roosens

Met de overname van de Volkswagen-dealers Dielis en Clissen breidt de invoerder D'Ieteren zijn garage-imperium verder uit.

D'Ieteren gaat nog eens shoppen. De Belgische VW-invoerder heeft de voorbije maanden twee dealers overgenomen. Het gaat om garage Clissen in Kalmthout en garage Dielis, naast het BMW-hoofdkwartier in Bornem. Dat bevestigt Denis Gorteman, de topman van D'Ieteren Auto. 

Met de overname breidt D'Ieteren zijn garage-imperium verder uit. De voorbije twee jaar nam de holding onder meer Bruynseels (Dilbeek, Anderlecht) en Rietje (Kapellen, Zwijndrecht) over. Volgens de jaarresultaten droegen de verschillende overnames vorig jaar 84,2 miljoen euro omzet toe aan het bedrijf.

De honger van D'Ieteren is nog niet gestild. De invoerder zal binnenkort de garage Don Bosco (Halle, Buizingen) kopen. De overname van de Antwerpse garage Thuy heeft vertraging opgelopen omdat D'Ieteren maar 2 van de 3 vestigingen wil.

D'Ieteren Auto

- Officiële Belgische invoerder van de merken van de Duitse constructeur Volkswagen (onder meer VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche).

- Omzet (2018): 3,4 miljard euro (+3%).

- Aangepaste bedrijfswinst: 113 miljoen euro (+19%).

- Onderdeel van de Brusselse beursgenoteerde holding D'Ieteren, dat de autoruithersteller Belron (Carglass) en de Italiaanse schriftjesmaker Moleskine in portefeuille heeft.

 

Consolidatie 

De overnamereeks past in de grote consolidatie die D'Ieteren in 2014 opstartte. Om de lage rendabiliteit van de autodealers te verbeteren krimpt het bedrijf het Belgische verkoopnetwerk tegen 2020 in van 171 zelfstandige dealers tot 25 ‘market area’s’.

In drie cruciale regio's deelt D'Ieteren zelf de lakens uit: Brussel, Mechelen en Antwerpen. Op die strategische as zitten vele grote bedrijven, die voor grote volumes op de fleetmarkt zorgen. De groep kocht daarom jaren geleden al een reeks garages in het Antwerpse (Joly, Claessens, ACM en Beerens). In de hoofdstad staat het Brusselse bedrijf historisch sterk, al zijn de garages al jaren verlieslatend.

Door de vele overnames heeft D'Ieteren volgens topman Gorteman vandaag 23 tot 24 procent van de Belgische VW-retail in handen. 'Dat geeft geen concurrentieprobleem', verzekert hij.

Invoerder

De koophonger van D'Ieteren leidt al langer tot zenuwachtigheid in het dealernetwerk. Sommigen vrezen dat D'Ieteren op termijn het hele dealernetwerk wil opslokken, zeker als het bedrijf zijn invoerderscontract met Volkswagen zou kwijtspelen.

Dat oude contract, dat teruggaat tot 1948, werd jarenlang verzekerd door de vertrouwensband tussen Roland D'Ieteren en Ferdinand Piëch, de bevriende patriarchen van beide bedrijven. Nu beide tenoren vervangen zijn als voorzitter van hun bedrijf is de relatie tussen Elsene en Wolfsburg wankel.

Al is er voorlopig geen vuiltje aan de lucht. In september verlengde VW het contract met D'Ieteren.


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content