D'Ieteren snoeit in VW-dealers

VW-importeur D'Ieteren wil zijn dealersnetwerk fors herstructureren. ©Dieter Telemans

D'Ieteren, de beursgenoteerde invoerder van Volkswagen-auto's, wil het aantal zelfstandige autodealers terugbrengen van 171 naar 27. De autodealers zelf zijn not amused.

Importeur D'Ieteren heeft 27 dealers aangeduid die de andere dealers uit hun regio moeten overnemen. Het plan moet binnen vijf jaar uitgevoerd zijn. Volgens de invoerder van de Duitse automerken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat, kampt 30 tot 40 procent van zijn dealers met zware financiële problemen. 'De gemiddelde marge van onze dealers is gezakt naar 0,5 procent. Dat is een gemiddeld cijfer, dat alle mogelijke scenario's verbergt. Sommigen zijn heel rendabel en halen marges die hoger liggen dan 3 procent. Andere zijn dan weer verliesgevend, het water staat hun tot aan de lippen', zegt Denis Gorteman, de CEO van D'Ieteren Auto.

Oorzaken

De oorzaken voor de moeilijkheden in de autosector zijn bekend. Er worden minder auto's verkocht. Het zijn bovendien kleinere auto's waarop de verkopers minder marge hebben. Ook is de kwaliteit van de auto's verbeterd, waardoor er minder onderhoud nodig is. En door technische snufjes en en een voorzichtigere rijstijl gebeuren er minder ongevallen. 'Dat is allemaal goed nieuws voor de consument, maar het maakt wel onze marktomstandigheden moeilijker. Komt daarbij dat we in België met het dichtste dealernetwerk ter wereld zitten', zegt Gorteman.

Rentabiliteit

Alleen met een groepering kan de rendabiliteit opgekrikt worden, meent D'Ieteren. Het dokterde een ambitieus plan uit. Tegen 2020 moet de rentabiliteit van de concessiehouders omhoog, van 0,5 naar 2 procent. Bovendien wil de importeur ook marktaandeel winnen: van ongeveer 23 naar 25 procent van de Belgische markt. In elke van de 27 'zones' die D'Ieteren heeft afgebakend in ons land, heeft het één dealer aangeduid die de andere dealers moet overnemen door een meerderheid van de aandelen op te kopen. En mooie cijfers halen lijkt geen argument om tot de 'uitverkorenen' te behoren. 'We zoeken mensen die van de automobielsector houden, die benzine door hun aderen hebben stromen, die met beide voeten in de streek staan, de burgemeester kennen, managementcapaciteiten hebben.'

Meerdere concessiehouders, die nochtans mooie cijfers halen, worden ziek bij de gedachte dat ze hun zaak moeten overlaten aan een dealer wat verderop van wie ze weten dat hij zijn zaakjes veel minder op orde heeft. 'Ik begrijp het niet', zegt een radeloze dealer. 'Ik zie het echt niet zitten om mijn zaak, waar ik al mijn hele leven mee bezig ben, te zien kapotgaan in de handen van die sukkel'.

Cruise

Onder de dealers is er ook veel onbegrip omdat CEO Gorteman de drastische herstructureringsplannen heeft aangekondigd tijdens een bedrijfscruise op de Middellandse Zee met alle dealers. 'Volgens ons heeft D'Ieteren bewust voor een cruise gekozen, om ervoor te zorgen dat er niemand van het schip kon'. De rest van de bedrijfsuitstap verliep in mineur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud