Advertentie
analyse

D'Ieteren drukt gaspedaal in

©Porsche

Op een slechte beursdag zowat 10 procent winnen is een hele prestatie. De autodienstengroep D’Ieteren tekende maandagavond dan ook voor een drievoudige verrassing: meer winst dan verwacht, sterke prestaties van beide takken en een opgekrikte prognose.

Analisten worden bijna lyrisch als ze D’Ieterens mooie resultaten beschrijven.

‘Een sterke set resultaten’ (Petercam), ‘veel beter dan verwacht’ (KBC), ‘ruimschoots boven de verwachtingen’ (Degroof). Het was dan ook lang geleden dat D’Ieteren nog eens in positieve zin kon verrassen.

Sinds de dubbele winstwaarschuwing van 2012 – voor de jaren 2012 én 2013 – viel er eigenlijk nauwelijks positief nieuws te rapen bij de Brusselse familieonderneming. Toen Axel Miller in augustus 2013 als CEO de fakkel overnam van Jean-Pierre Bizet kreeg hij eigenlijk een groep in handen met twee hinkende benen. Het duurde een hele poos voor hij daar, voornamelijk via herstructureringen en besparingen, greep op kreeg.

Maar de inspanningen beginnen vruchten af te werpen. Eerlijkheidshalve dient opgemerkt dat de resultaten van D’Ieteren eigenlijk nooit slecht geweest zijn – er was altijd nog een mooie winst – maar de groeimotor die de autoruitenhersteller Belron was, begon te sputteren en D’Ieteren Auto is gewoon op een erg mature markt actief.

Beter dan verwacht

Terug naar de resultaten. D’Ieteren klopte met zwier de verwachtingen van analisten. Kijken we alleen naar de courante winst voor belastingen, de favoriete maatstaf van de groep: in plaats van de door analisten verwachte 120 miljoen verscheen 140 miljoen euro in de boeken. Een tweede sterk punt is dat beide divisies, zowel de autodistributie (D’Ieteren Auto) als de voertuigbeglazing (Belron), meer omzet en veel meer winst boekten. Vaak doet de ene poot het goed en de andere iets minder, maar nu kenden ze allebei een sterk halfjaar.

Toch wijzen analisten erop dat het niet allemaal koek en ei is. Belron profiteerde in grote mate van gunstige wisselkoerseffecten, in het bijzonder van de sterke dollar. De organische omzetgroei bleef beperkt tot 2 procent, vooral door de zwakte in Europa. De markt slabakt er omdat mensen minder kilometers afleggen, langzamer rijden en wegen beter worden. De sterke winstgroei is te danken aan de goede gang van zaken in de VS, maar ook aan een hele reeks besparings- en herstructureringsmaatregelen.

Het werk is nog niet af, want in verschillende landen zijn al nieuwe ingrepen gebeurd of gepland. De markantste beslissing is trouwens de volledige terugtrekking uit China, ’s werelds grootste automarkt.

D’Ieteren Auto heeft de omzet- en winstgroei aan een positief prijs-mixeffect te danken, want de markt en het marktaandeel bleven ongeveer stabiel: mensen kopen duurdere, grotere en beter uitgeruste wagens. Ook hogere prijzen voor onderdelen en accessoires hielpen het resultaat een handje. En het bedrijf let in het algemeen ook beter op de kleintjes.

Prognoses

Als klap op de vuurpijl trekt de Brusselse groep de winstprognose op. De courante winst voor belastingen zal dit jaar met 20 tot 25 procent toenemen en niet met ‘meer dan 10 procent’, de prognose die tot dusver gold.

Positief, maar ‘de herziene guidance lijkt voorzichtig’, merkt analist Bernard Hanssens van Bank Degroof op. In het eerste halfjaar nam de winst immers met meer dan 60 procent toe. De nieuwe prognose impliceert derhalve een winstdaling van 20 procent in het tweede halfjaar.

Bij D’Ieteren geven ze toe dat het tweede halfjaar zwakker zal zijn dan het eerste, en noemen ze verschillende oorzaken: minder impact van kostenbesparingen, marketingkosten voor de lancering van de nieuwe Audi A4 en hogere incentivekosten bij Belron.

2015 wordt een sterk jaar voor D’Ieteren, benadrukt Petercam, maar dat heeft ook een keerzijde: het wordt moeilijker om in 2016 goed te scoren. De gunstige impact van de sterke dollar kan verdwijnen, het is onzeker hoe de winter in de VS eruit zal zien, door de zwakke euro kunnen autoruiten duurder worden voor Belron, en de Europese markt voor voertuigbeglazing blijft een probleem.

Overname

En dan is er tot slot de derde pijler waar D’Ieteren nog steeds naar op zoek is. Die onopgeloste kwestie is vandaag wat uit het beeld verdwenen, maar blijft een factor van onzekerheid. 'We zijn ermee bezig en bekijken verschillende transacties, maar we zijn niet gehaast', herhaalde Miller maandag. Maar ook beleggersgeduld raakt soms op.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud