Duizenden Europese autobanen op de tocht

Ford stelt in Europa zo'n 53.000 mensen tewerk, gespreid over 15 fabrieken, waaronder die in het Britse Dagenham. ©Bloomberg

Ford gaat duizenden banen schrappen. Jaguar Land Rover zou volgens Britse media tot 5.000 jobs snoeien.

Ford kondigt donderdag aan dat het 'duizenden banen' zal schrappen in Europa. Het sluit fabriekssluitingen niet uit. De autobouwer kampt met een verouderend gamma en een krimpende Britse markt, de belangrijkste Europese markt. Bovendien dreigt de brexit - met eventuele douanecontroles en invoerheffingen - roet in het eten te gooien.

Ford stelt 53.000 mensen te werk in Europa, in 15 fabrieken, voornamelijk in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. 'Dit gaat niet om onze business efficiënter te maken, maar om een complete redesign', zei Steve Armstrong, de topman van Ford Europa, donderdag aan de Britse zakenkrant Financial Times. Wereldwijd wil Ford 14 miljard dollar besparen. De voorbije twee jaar maakte Ford verlies in Europa. Armstrong sprak klare taal. Hij zei dat Ford de intentie heeft om in Europa te blijven, maar 'alles is mogelijk als we de 'reset' niet voor mekaar krijgen'.

Als we de reset in Europa niet voor mekaar krijgen, is alles mogelijk.
Steve Armstrong
president Ford Europa

5.000 banen bij Jaguar Land Rover

Ford is niet de enige autobouwer die met de grove borstel door zijn Europese personeelsbestand gaat. Zo gaat Jaguar Land Rover, eigendom van het Indiase Tata Motors en met bijna 40.000 lokale banen de grootste Britse autobouwer, tot 5.000 banen schrappen in het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt de Britse openbare omroep BBC.

Volgens de BBC zou Jaguar Land Rover (JLR) het nieuws donderdag zelf bekendmaken. Ook het persagentschap Reuters, dat zich beroept op een anonieme bron, bericht dat JLR een 'substantieel' verlies van duizenden banen zal aankondigen in het kader van een besparingsplan van 2,8 miljard euro. 

5.000
Banen
Jaguar Land Rover zou in het Verenigd Koninkrijk 5.000 banen schrappen.

JLR wijst vooral naar de slabakkende vraag in China, 's werelds grootste automarkt, als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China, en naar de terugvallende verkoop van dieselwagens in Europa. Tussen juli en september viel de verkoop van Jaguar Land Rover met 44 procent terug in China. 'China is de grootste uitdaging', liet financieel directeur Ken Gregor in november al verstaan. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect