Europa neemt fusie tussen PSA en Fiat Chrysler onder de loep

De Europese Commissie is een diepgaand onderzoek begonnen naar de geplande fusie van autobouwers PSA en Fiat Chrysler. ©AFP

Brussel is bezorgd dat het voorgestelde huwelijk van de Franse met de Italiaanse autoproducent de concurrentie op de markt van kleine commerciële bestelbusjes vermindert.

De Europese Commissie is een diepgaand onderzoek begonnen naar de beoogde fusie tussen de Franse automaker PSA - bekend van merken als Peugeot, Citroën en Opel - en zijn Italiaans-Amerikaanse branchegenoot Fiat Chrysler (FCA). Dat maakte Brussel woensdag via een persbericht bekend.

Het dagelijks bestuur van de Europese Unie is bezorgd dat de voorgestelde fusie de concurrentie op de markt voor kleine commerciële bestelbusjes onder 3,5 ton in 14 lidstaten, waaronder België, en het Verenigd Koninkrijk zal verminderen. 'In die landen is of PSA of FCA nu al marktleider in het segment', stelt de Commissie.

Digitale economie

Brussel had zijn bezwaren al kenbaar gemaakt aan de twee groepen en had ze gevraagd voorstellen te doen om de problemen weg te nemen. De tijd daarvoor is verstreken.

Staatssteun voor Fiat Chrysler

De Italiaanse overheid staat klaar om autobouwer Fiat Chrysler 6,3 miljard euro toe te stoppen. 'Het Italiaanse ministerie van Financiën geeft wellicht deze week groen licht', vernam het persagentschap Bloomberg.

Volgens bronnen bij het dossier zou het geld uitsluitend bestemd zijn voor de ondersteuning van de Italiaanse activiteiten. Met de staatssteun wil de autobouwer geplande investeringen uitvoeren en lonen en toeleveranciers, waaronder duizenden kmo's, betalen.

Als de Italiaanse regering haar fiat geeft aan de ruim 6 miljard euro staatssteun, dan zou dat meteen het grootste steunpakket voor een autobouwer in Europa zijn. Frankrijk kwam eerder met 5 miljard euro voor Renault over de brug.

'Commerciële bestelbusjes zijn belangrijk voor particulieren, kmo's en grote bedrijven om goederen te kunnen leveren en diensten aan te bieden. Het is een groeiende markt en het segment wordt almaar belangrijker door de digitale economie', stelt Europees Commissielid voor Mededinging Margrethe Vestager.

Ze merkt op dat Fiat Chrysler en PSA met hun grote aanbod in merken en modellen al een sterke marktpositie hebben. 'We zullen zorgvuldig onderzoeken of de fusie negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie op die markten en verzekeren dat een gezond, competitief landschap in stand blijft voor alle individuen en bedrijven die afhankelijk zijn van deze busjes voor hun activiteiten', voegt ze eraan toe.

90 werkdagen

PSA en Fiat Chrysler produceerden al samen bestelbussen. De twee samen hebben in Europa een potentieel marktaandeel van 34 procent. Renault en Ford volgen met elk ongeveer 16 procent.

De Europese Commissie heeft nu 90 werkdagen - tot 22 oktober - om haar diepgaand onderzoek af te ronden en te beslissen of de concurrentie in de markt van de commerciële bestelbusjes door de geplande fusie in het gedrang komt. 

De twee autobouwers maken zich sterk dat ze hun huwelijk nog altijd tegen het einde van het eerste kwartaal van 2021 kunnen bezegelen. 'We blijven in een constructieve sfeer samenwerken met de Europese Commissie om haar vragen te beantwoorden', klonk het woensdag. Door de fusie zou de op drie na grootste autogroep ter wereld ontstaan en zouden bekende merken als Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Jeep, Alfa Romeo en Maserati onder hetzelfde dak komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud