Advertentie

Europeanen kopen auto's als zoete broodjes

Een Audi-garage in Leipzig ©Bloomberg

September is een sterke maand geworden voor de Europese automarkten. De verkoop groeide met 9,8 procent, vooral dankzij de Zuid-Europese landen.

De overheden van de EU-landen noteerden vorige maand 1.356.868 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. Dat zijn er 9,8 procent meer dan een jaar eerder. September was daarmee een van de sterkere maanden van het jaar; alleen in juni en maart was de groei nog sterker.

Het is al de 25ste maand op rij dat de Europese autoverkoop in de lift zit, na een lange dalperiode die volgde op de financieel-economische crisis van 2008/2009 en de daaropvolgende problemen in de Europese periferie.

De verkoop groeide vorige maand vooral sterk in Spanje (+22,5%) en Italië (+17,2%), maar groeide ook aardig in Frankrijk (+9,1%) en het Verenigd Koninkrijk (+8,6%). In Duitsland (+4,8%) was de toename kleiner. Onder de kleinere landen lieten onder meer Portugal (+30,1%), Ierland (+22,5%) en Cyprus (+43,6%) zich opmerken.

Na negen maanden ligt de verkoop met meer dan 10 miljoen verkochte auto’s 8,8 procent voor op 2014. De sectororganisatie ACEA wijst er echter op dat we daarmee nog ver verwijderd zijn van het pre-crisisniveau. In 2007 waren er na negen maanden al bijna 12 miljoen wagens aan de man gebracht.

Het is moeilijk uit te maken of het milieuschandaal bij Volkswagen al enig effect heeft op de verkoop van het merk. De hele VW-groep verkocht in september 8,4 procent meer wagens, iets minder dan de gemiddelde groei, zodat het marktaandeel zakte van 23,6 tot 23,3 procent. De grootste daling was voor Volkswagen zelf, van 11,6 tot 11,2 procent marktaandeel. Het Duitse merk blijft daarmee wel het meest verkochte in Europa.

Overigens verloren de meeste generalisten wat terrein in september. Dat geldt zowel voor PSA (Peugeot, Citroën, DS), Renault/Dacia als voor Ford en Opel. De winst was vooral voor de premiumconstructeurs BMW (inclusief Mini) en Mercedes (inclusief Smart).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud