Fiat Chrysler sluit deal met Tesla om Europese boetes te vermijden

Fiat Chrysler, de producent van onder meer Fiats, Alfa Romeo's en Jeeps, sluit een deal met Tesla om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn vloot te kunnen verlagen. ©AFP

De Italiaans-Amerikaanse autobouwer betaalt Tesla honderden miljoenen euro's om de elektrische voertuigen te kunnen meetellen in zijn vloot. Zonder de deal kon Fiat Chrysler niet voldoen aan de nieuwe Europese uitstootnormen.

De auto's in Europa moeten sneller schoon worden. Daarom hanteert de Europese Unie weldra nieuwe normen voor de uitstoot van CO2. Vanaf volgend jaar mogen auto's gemiddeld nog 95 gram per kilometer uitstoten.

De nieuwe doelstelling stelde de autobouwers voor een uitdaging. Want volgens dataleverancier Jato Dynamics bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot in 2018 nog 120,5 gram per kilometer.

De aanscherping van de regels zadelde vooral Fiat Chrysler met flink wat hoofdbrekens op. 'De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van de Italiaans-Amerikaanse autoproducent liep vorig jaar op tot 123 gram per kilometer', blijkt uit gegevens die UBS verzamelde.

Zware boetes

De maker van onder meer Alfa Romeo's, Jeeps en Maserati's liep volgens de Zwitserse bank dan ook 'het hoogste risico om de Europese doelstellingen niet te halen'. Zware boetes, mogelijk tot 2 miljard euro, loerden om de hoek.

123 gram
per kilometer
De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van de Italiaanse autoproducent liep vorig jaar op tot 123 gram per kilometer.

Daarom ging Fiat Chrysler naarstig op zoek naar een oplossing. En die lijkt het bedrijf gevonden te hebben, meldde de Britse zakenkrant Financial Times zondag. De groep sloot een deal met Tesla.

Fiat Chrysler betaalt de Amerikaanse producent van elektrische wagens honderden miljoenen euro's. In ruil mag het de auto's van Tesla meetellen in zijn vloot. Op die manier kan Fiat Chrysler de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn wagenpark terugdringen.

Primeur in Europa

'Meteen zorgt het Italiaans-Amerikaanse bedrijf voor een primeur in Europa. Nooit eerder sloegen twee totaal verschillende autobouwers de handen in elkaar om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark te drukken', stelde Julia Poliscanova van Transport & Environment, een lobby- en onderzoeksgroep, in de FT.

Tesla is met de deal niet aan zijn proefstuk toe. In de Verenigde Staten haalt het al flink wat inkomsten uit de verkoop van 'uitstootcredits'. Vorig jaar ging het om 103,4 miljoen dollar, in 2017 om 297,7 miljoen dollar. Hoeveel Fiat Chrysler de Amerikaanse producent van elektrische wagens precies betaalt, is niet bekend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud