Fors meer elektrische auto's verkocht

De Tesla Model 3. Tesla’s eerste ‘betaalbare’ model is met 810 inschrijvingen goed voor meer dan een derde van de Belgische verkoop van elektrische wagens dit jaar. ©REUTERS

De verkoop van elektrische auto’s komt in België eindelijk op gang. In maart werd een recordaantal van 1.085 zuiver elektrische personenwagens ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac.

Sinds de jaarwisseling zit de e-verkoop plots in de lift. De eerste drie maanden van dit jaar werden al 2.196 e-auto’s ingeschreven. Dat is meer dan dubbel zoveel als na de eerste drie maanden van 2018.

©Mediafin
©Mediafin

De sterke groei is vooral te danken aan Tesla. In februari rolden de eerste exemplaren voor de Europese markt van zijn langverwachte Model 3 van de boot in Zeebrugge. Tesla’s eerste ‘betaalbare’ model (kostprijs: 58.000 euro) is met 810 inschrijvingen goed voor meer dan een derde van de Belgische verkoop van elektrische wagens dit jaar. Tesla verkocht dit jaar al meer auto’s in België dan in het volledige 2018.

Maar ook van andere merken komen eindelijk nieuwe elektrische modellen. In België wordt veel verwacht van de Audi E-tron. De eerste elektrische auto van de Duitse constructeur rolt van de band in de  fabriek van Vorst. Audi begon onlangs de eerste leveringen van de elektrische SUV. Voorlopig werden daarvan 113 stuks ingeschreven. Audi wil dit jaar 2.500 E-trons verkopen in ons land.

De elektrische auto is goed voor 2 procent van de totale Belgische autoverkoop. Met 3.640 inschrijvingen stond de e-auto in 2018 voor amper 0,66 procent van de verkoop in België. In Vlaanderen lag het aandeel met 0,8 procent iets hoger.

Hybride

Benzine en diesel blijven in maart samen 93 procent van de verkoop uitmaken. Het aandeel van de hybride (een combinatie van een benzinemotor en een elektrische aandrijving) ging de voorbije maanden opvallend achteruit. Een fiscale verstrenging en de nieuwe Europese uitstoottest WLTP maken de hybride een pak minder aantrekkelijk.

Experten voorspellen de doorbraak van de elektrische auto al lang. Tal van autobouwers, zoals Volkswagen, bereiden met miljarden aan investeringen een groot elektrisch offensief voor. Maar het beperkte aanbod, de hoge aankoopprijs, het lage bereik en het tekort aan laadpalen schrikken nog veel kopers af.

Daarom bleek de Vlaamse subsidie voor de aankoop van elek trische auto’s voorlopig een slag in het water. De Vlaamse overheid betaalde vorig jaar 2,17 miljoen euro uit aan 1.185 aanvragers. Het budget aan uitgekeerde ‘zero-emissiepremies’ lag daarmee bijna dubbel zo hoog als in 2017. Maar 6,45 miljoen euro aan premies raakte niet eens uitgedeeld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect