Fors minder orders voor Belgische autoleveranciers

De Audi-fabriek in Vorst. ©BELGA

De Belgische autotoeleveranciers hebben hun omzet tijdens de eerste helft van dit jaar met 15 procent zien teruglopen.

Dat meldt de technologiefederatie Agoria woensdag. In het eerste halfjaar is de autoproductie in Europa met meer dan 6 procent gezakt, wereldwijd met bijna 7 procent. Dat heeft volgens Agoria een serieuze impact op de omzet van de toeleveranciers, ook de Belgische.

De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen.
Ben Van Roose
Agoria

'We noteren een vrij forse daling van 15 procent bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken', zegt Ben Van Roose, manager maakindustrie bij Agoria.

Een impact op de vaste werknemers ziet Agoria nog niet. België telt 130 van die toeleveranciers met meer dan 50 werknemers, die samen ruim 13.000 mensen tewerkstellen.

'De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben de goedkeuring bij de moederbedrijven vertraagd, mensen twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, er is de impact van een mogelijke brexit en de Amerikaans-Chinese tweestrijd', zegt Van Roose.

Nieuwe modellen

De echte bouwers van voertuigen in ons land houden volgens Agoria wel goed stand.

'Zowel bij Audi in Brussel als bij Volvo in Gent worden nieuwe modellen gebouwd. Het management was vooruitziend en wist dat het zijn fabriek moest ombouwen in de toekomst. De bedrijven hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst en hebben hun fabriek bij hun moederfabrieken kunnen verkopen als de fabrieken die investeringen verdienen', zegt Van Roose. Ook de busbouwers Van Hool en VDL Bus boeren goed.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect