Gentse XC40 leidt Volvo naar recordcijfers

De nieuwe Vlaamse Volvo-CFO Carla De Geyseleer maakte haar opwachting bij de voorstelling van de jaarresultaten. ©BELGA

Volvo verkocht nooit meer auto's dan vorig jaar, met dank aan de Gentse SUV XC40. Maar de winstmarge van de Zweedse autobouwer daalt.

De Zweedse constructeur Volvo Cars stelde zijn jaarresultaten donderdag voor het eerst niet in Zweden, maar in de kantoren in Sint-Agatha-Berchem voor. 'Het voelt heel natuurlijk aan om naar België te komen', stelde CEO Håkan Samuelsson. 'België is voor ons een grote markt en we hebben er een grote fabriek. We zijn blij dat we een van de weinigen zijn die blijven geloven in België.'

De locatiewissel is ook te danken aan Carla De Geyseleer. De Erembodegemse manager begon in oktober aan haar nieuwe baan als financieel directeur in Zweden. Bij haar eerste publieke optreden mocht ze grotendeels positieve resultaten verkondigen. Volvo verkocht vorig jaar voor het eerst meer dan 700.000 auto's. De omzet steeg met 8,5 procent naar 274,1 miljard kronen (26 miljard euro).

Volgens Samuelsson is de groei vooral te danken aan het succes van de SUV, waar Volvo meer geld voor incasseert. Dat is goed nieuws voor de Volvo-fabriek in Gent, die sinds eind 2017 de SUV XC40 bouwt. Met 140.000 verkochte exemplaren in 2019 is de compacte SUV het tweede populairste model van het merk, na de middelgrote SUV XC60. 'Wij hebben vaak de vraag gekregen of we in Gent bleven', zei Samuelsson. 'Na veel discussies met de overheden hebben we beslist: let's stay here. En de XC40 is ons grootste succes in jaren geworden.' 

Elektrisch

Samuelsson verwacht dat de XC40 nog meer succes zal boeken als de productie van de elektrische variant in oktober begint. 'We hebben niet getwijfeld om de elektrische XC40 ook in Gent te laten bouwen. Het model zit in het groeiende segment van de kleine SUV's. De combinatie met een elektrische motor zal het model nog sneller doen groeien.' De plannen om ook auto's van het goedkope Chinese zustermerk Lynk & Co in Gent te laten bouwen, blijven in de koelkast. 'We hebben in Gent amper capaciteit vrij, en die steken we liever in de XC40.' 

Carla zal de fabriek in Gent blijven challengen op het gebied van kosten en productiviteit.
Håkan Samuelsson
CEO Volvo Cars


Toch waren de jaarresultaten van Volvo niet volledig positief. Aangezien de ebit (bedrijfswinst) van het bedrijf met maar 0,8 procent steeg tot omgerekend 1,36 miljard euro, zakte de winstmarge van 5,6 naar 5,2 procent. Volgens De Geyseleer was dat te wijten aan prijsdruk in Azië en Amerika en aan de grote omzet die het bedrijf in 2018 uit licenties en subsidies haalde. Maar de Vlaamse onderstreepte dat de marge in de tweede helft van vorig jaar verbeterde. 'Carla zal de fabriek in Gent blijven challengen op het gebied van kosten en productiviteit', waarschuwde Samuelsson.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect