nieuwsanalyse

Iedereen elektrisch, maar nu nog even niet

BMW presenteert op het autosalon van Frankfurt een eerste blik op hoe zijn volwaardige vierdeurs elektrische auto eruit kan zien: de BMWi Vision Dynamic. ©AFP

Na lang aarzelen smijten de grote Duitse autobouwers zich alsnog op de elektrische auto. Maar daarmee is de grote elektrische revolutie nog niet begonnen.

'Toen we hier een jaar of acht geleden met ons volledige gamma aan elektrische auto’s kwamen, werden we door de grote Duitse merken nog met medelijden bekeken’, herinnert een Renault-woordvoerder zich.

Hij kijkt met enig leedvermaak naar de verbetenheid waarmee de drie grote Duitse autoconcerns elkaar op het autosalon van Frankfurt de loef proberen af te steken. Tot op de dag van vandaag is Renault-Nissan met de Renault Zoë en de Nissan Leaf de grootste verkoper van elektrische auto's in Europa.

Dieselgate en de grote populariteit van Tesla’s 35.000 dollar kostende ‘instapmodel’ Model 3, heeft het Volkswagen-concern , BMW  en Mercedes-Benz  op hardhandige wijze van hun dieselverslaving afgeholpen. Dat Frankrijk, Duitsland en China binnen niet al te lange termijn de benzine- en dieselmotoren helemaal in de ban willen doen en de snel zakkende prijzen van batterijpakketten gaven het laatste zetje.

Tesla's Model 3 is sinds kort in productie en kent mede dankzij zijn vanaf-prijs van 35.000 dollar in de VS een lange wachtlijst. ©REUTERS

BMW belooft tegen 2025 minstens 13 nieuwe hybride en 12 volledig elektrische modellen. Mercedes-Benz ging daar maandag losjes overheen door al in 2022 van elk model minstens een hybride of elektrische versie aan te bieden, wat binnen vijf jaar in vijftig hybride of elektrische modellen moet leiden.

Volkswagen, dat het meest door Dieselgate getroffen is, was dinsdag als grootste Duitse autoconcern baas boven baas: in 2025 moeten er minstens 80 elektrische of hybride modellen bij de twaalf merken van de groep (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche...) in de catalogus staan en vijf jaar later moet er van alle 300 modellen in de groep in ieder geval een elektrische versie beschikbaar zijn.

De EQA is de eerste blik van Mercedes-Benz op een compacte volledig eletrische auto. ©EPA

Eerder al had Volvo beloofd dat alle nieuwe modellen die het vanaf 2019 zal introduceren alleen nog maar als hybride of volledig elektrische versie zal aanbieden. In de praktijk komt het erop neer dat tegen 2026 het hele gamma van het Zweedse merk uit hybrides of e-auto’s zal bestaan. Jaguar en LandRover volgden al snel met het plan om tegen 2020 alle modellen in ieder geval semi-elektrisch te kunnen verkopen.

De stadsauto smart is al langer als elektrische variant beschikbaar, maar over iets meer dan twee jaar zal het de enige aandrijflijn zijn. ©EPA

Terwijl de Duitse autoconcerns uitpakken met ronkende modeloffensieven blijft het aanzienlijk stiller als het gaat om de prijzen van al die elektrische modellen bij de dealer. Daimlers stadsautomerk smart wordt binnen iets meer dan twee jaar omgevormd tot een volledig elektrisch merk, maar de elektrische versie van de auto is twee keer duurder dan de gewone benzine-versie.

'Verbrandingsmotoren blijven nog lange tijd onze ruggengraat'
Dieter Zetsche
CEO Daimler

Het elektrische offensief kost de concerns zelf ook handenvol geld. Volkswagen investeert tot 2030 een slordige 20 miljard euro uit voor de elektrificatie van zijn gamma. De financieel directeuren van zowel Mercedes-Benz als BMW waarschuwen dat die investeringen hun weerslag zullen hebben op de winstmarge, te meer omdat de concerns tegelijkertijd blijven investeren in verbrandingsmotoren. ‘Onze ruggengraat’, noemde Daimler-CEO Dieter Zetsche ze dinsdag.

Want tegelijkertijd met het elektrische offensief, blijven de verbrandingsmotoren op benzine en diesel nog wel alom tegenwoordig, zeker zolang de laadpalen-infrastructuur niet op punt staat en batterijpakketten waarmee je zonder tussentijds opladen 400 of 500 kilometer kunt rijden nu nog altijd schreeuwend duur zijn.

De autoconcerns rekenen erop dat het in ieder geval nog een jaar of zeven zal duren voor dergelijke elektrische auto’s even duur of goedkoop zullen zijn als de huidige moteren met diesel- of benzinemotor. In de tussentijd zullen vooral plug-in-hybrides, waarbij een kleine elektromotor wordt ondersteund door een kleine verbrandingsmotor, aan populariteit winnen. Maar die technologie is ook zeer afhankelijk van de fiscale behandeling ervan.

Hybride luxe-auto's als de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid zijn door hun gunstige fiscale behandeling zeer populair. ©REUTERS

Zo werkt de federale regering aan een minder gunstig belastingregime voor de zeer populaire hybride versies van grote SUV’s, zoals de Porsche Cayenne en de BMW X5.

Volkswagen zegt in 2025 2 tot 3 miljoen elektrische auto’s te hebben verkocht. Dat klinkt veel, maar het Duitse concern maakt jaarlijks zo’n 10 miljoen auto’s, waardoor zelfs als VW zijn doel haalt tot die tijd nog altijd meer dan 90 procent van de verkochte Audi’s, Volkswagens en Porsches een klassieke verbrandingsmotor aan boord zullen hebben.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content