‘Leasebedrijven vrezen gevolgen dieselgate'

Een parkingterrein in de Bremerhaven met nieuwe Audi's ©REUTERS

Het gesjoemel met emissietests door de groep Volkswagen doet de Belg twijfelen aan het bestellen van een nieuw exemplaar van Volkswagen of van de zustermerken Audi,Skoda en Seat. Leasingbedrijven in ons land stellen vast dat de populariteit van de Volkswagen-modellen daalt.

‘Bij wagens uit de VW-groep die in bestelling zijn of waarvoor een offerte is uitgeschreven, zien we dat klanten zich zeer terughoudend opstellen’, zegt Frank Van Gool, directeur van de leasingfederatie Renta. ‘Klanten zeggen makkelijk: we gaan niet voor VW kiezen, maar voor een alternatief. Er hangt toch wat negativiteit rond Volkswagen. Het vertrouwen in het merk is geschaad.’

Ook Pieter Goossens, de woordvoerder van het leasebedrijf Athlon, verwacht dat het schandaal impact heeft op Athlons vloot van 45.000 auto’s. ‘De dieselauto’s die VW zal terugroepen, zijn nu eenmaal de klassieke leasingwagens. Skoda doet het al enige tijd erg goed als leasingwagen en ook een premiummerk als Audi scoort goed. Minstens 20 procent van onze vloot zijn merken van de VW-groep, al zullen ze niet allemaal teruggeroepen worden. We proberen al jaren het aantal diesels te laten dalen. Nu stellen we ook meer interesse vast voor de alternatieven, ook door de maatregelen die de Vlaamse overheid aankondigde.’

Het vertrouwen is geschaaad.
Frank Van Gool
Directeur Renta

De leasingfederatie Renta vreest dat het VW-schandaal de restwaarde van de leasingauto’s kan beïnvloeden. Leasingmaatschappijen verkopen hun auto’s na gebruik op de tweedehandsmarkt. ‘De afgelopen drie dagen hebben we geen invloed op de verkoopprijzen gezien’, zegt Frank Van Gool. ‘Maar als auto’s toch tegen lagere prijzen moeten worden verkocht, belandt dat risico bij de leasingmaatschappijen.’

De leasingmarkt in België is sterk ontwikkeld. Volgens Renta rijden in België 355.000 leasingauto’s. Daarvan komen er 107.000 (30%) van de Volkswagen-groep, voornamelijk Audi’s en Volkswagens. Ongeveer 85 procent van de leasingauto’s rijdt op diesel. ‘Een groot aandeel van de VW-leasingauto’s zal in de probleemcategorie vallen’, zegt Van Gool, die van VW-invoerder D’Ieteren nog het precieze aantal ‘besmette’ leasingdiesels verwacht.

De restwaarde van een leaseauto wordt bepaald door de prijs die tweedehandskopers op tafel willen leggen. Ook op de tweedehandsmarkt kan het VW-schandaal spelen. De zoekertjessite 2ehands.be, waarop bijna 80.000 auto’s te koop worden aangeboden, ziet echter geen toename in het aanbod van tweedehandse wagens van de VW-groep. ‘Het is niet zo dat consumenten en dealers de aangetaste auto’s plots te koop willen aanbieden op onze website’, zegt woordvoerster Petra Baeck.

Een daling van de restwaarde is voor de leasingbedrijven een risico.
Frank Van Gool
Leasingfederatie Renta

Ronald De Belder, die een garage van jonge tweedehandsauto’s in Kontich uitbaat, maakt zich toch zorgen. ‘Ik heb de attesten van mijn Volkswagens in voorraad laten controleren’, zegt De Belder. ‘De eerste weken zal de verkoop misschien wat minder zijn. Maar na een paar weken waait dat over, als de media er minder aandacht aan besteden. Ik krijg weinig opmerkingen van klanten over Volkswagen. Heel weinig mensen vragen hoeveel een auto uitstoot. Ze vragen eerder of er een gps in zit.’

Een andere betrokken partij zijn de VW-dealers in België. Ze zullen de teruggeroepen auto’s moeten herstellen, maar ze riskeren ook potentiële klanten te verliezen door de negatieve reclame rond VW. Carl Veys van de gelijknamige VW-garage in Deerlijk beklemtoont dat de nieuwste VW-modellen, die aan de Euro-6-norm voldoen, niet in het schandaal betrokken zijn. ‘Momenteel zien we nog geen impact op de verkoop’, zegt Veys. ‘Ik denk dat we daarvoor moeten wachten tot duidelijk is hoe de technische oplossing van VW er zal uitzien.’

De cruciale vraag voor alle partijen is welke oplossing Wolfsburg uit zijn hoed zal toveren. ‘Als de oplossing ertoe leidt dat de prestaties van een auto verminderen, zullen we zeker negatieve reacties krijgen van klanten’, weet Veys. ‘Een gewone update van de software zal volgens mij niet volstaan. VW moet een oplossing bedenken waarbij de prestaties van de motor even goed blijven. Dat zal voor VW een hoger prijskaartje betekenen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud