portret

M/V van de week: Axel Miller

Dexia-brokkenpiloot en D'Ieteren-CEO komt boven water met overname van Italiaanse schriftjesmaker Moleskine

Notitieboekjes: daarvoor heeft het beursgenoteerde familiebedrijf D’Ieteren honderden miljoenen euro’s veil. D’Ieteren wil 41 procent van het Italiaanse luxebedrijf Moleskine kopen. Het bedrijf uit Elsene zat al sinds 2011 op een cashberg van 400 miljoen euro die het ving bij de verkoop van zijn belang in de autoverhuurder Avis Europe.

Jarenlang werd de markt afgeschuimd op zoek naar overnameprooien. Deze week was het eindelijk raak. D’Ieteren-CEO Miller mocht nog eens doen waarvoor hij bekendstaat: grote deals sluiten.

Dat talent ontwikkelde Miller in de jaren 90 als succesvolle zakenadvocaat bij de topkantoren Stibbe en Clifford Chance. Dexia haalde hem in 2001 binnen nadat hij als advocaat-dealmaker het Dexia-huis met verschillende overnames had helpen uitbouwen.

In 2006 schoof Miller, ondanks zijn gebrek aan bankierservaring, door naar de post van CEO, die hij twee jaar later temidden van de bankencrisis alweer moest opgeven. Het grote publiek herinnert zich wellicht hoe Miller bij zijn Dexia-exit in 2008 onder applaus van medewerkers en met de vingers in victoriehouding naar buiten wandelde.

Axel Miller bij zijn afscheid van Dexia ©REUTERS

Maar vijf jaar geleden werd bij de ontmanteling van Dexia duidelijk dat Miller de bank had opgeblazen tot een waanzinnig en gigantisch hefboomfonds, dat wellicht nog decennia als een bedreiging boven de Belgische begroting hangt.

De beleggers reageerden gisteren nogal lauw op de nieuwste en langverwachte deal van Miller. Het aandeel van D’Ieteren zakte gisteren met 5,8 procent.

Dat er geen duidelijke link is tussen notitieboekjes en auto’s verbaast velen, maar lijkt Miller niet te storen. Hij wil D’Ieteren omvormen van een autobedrijf naar een holding van onsamenhangende maar interessante activiteiten. Miller kijkt nog naar andere ‘buitengewoon interessante projecten’, kondigde hij aan.

Want dat is waar de jurist het meest van houdt: van wheelen en dealen, veel meer dan van de kernmetiers van de bedrijven waar hij al gepasseerd is. Miller was nooit een bankier en begreep nooit ten volle welk monster zich in zijn Dexia-tijd onder zijn neus opblies.

Evenmin is hij gepassioneerd genoeg om de activiteiten van D’Ieteren tot in de puntjes te doorgronden. Hij houdt van snelle auto’s, dat wel, en hij vindt het fantastisch dat hij om de paar maanden uit het D’Ieteren-gamma een ander merk kan plukken als bedrijfswagen, liefst een Porsche of een ander duur merk.

Een zeldzame foto van Roland D'Ieteren, bij de 200ste verjaardag van het familiebedrijf in 2005 ©PHOTONEWS

Maar het moeilijke werk op het terrein laat Miller liever door anderen opknappen. Zo moest Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, de kastanjes uit het vuur halen na het enorme Dieselgate-schandaal. Miller bestelt ook graag studies bij consultants als McKinsey. Over dat laatste wordt wel eens smalend gedaan. Sommigen beschreven Millers werkdagen bij Dexia als ‘een lange lunch buitenshuis en een studie bij McKinsey bestellen’.

Ondanks alles draait de 51-jarige Miller nog altijd mee aan de top van het Belgische zakenleven. Dat hij als CEO van Dexia mee het grootste bankenaccident in de Europese geschiedenis organiseerde, heeft niks aan zijn status veranderd.

De intelligente zakenbankier moet het al zijn hele leven, en bij alle bedrijven waar hij aan de slag was, hebben van zoete broodjes bakken met zijn netwerk bij familiebedrijven, waarvan een groot deel zich in Franstalige kringen met belgicistische signatuur situeert.

Zo belandde hij in 2013 ook bij D’Ieteren. Patriarch Roland D’Ieteren kende Miller nog als de jonge Clifford Chance-advocaat die in de jaren 90 zijn familiale aandeelhoudersbelangen hielp organiseren. Vandaag treedt Miller als CEO zelden op de voorgrond, trouw aan het discrete imago van het ouderwetse familiebedrijf D’Ieteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect