Mercedes-Benz zet Belgische dealers in uitverkoop

Mercedes zette ook zijn vestiging in het rijke Sint-Martens-Latem te koop. ©Siska Vandecasteele

De Duitse autobouwer Mercedes verkoopt tien eigen garages in België en Luxemburg. Met als ultieme droom: BMW van de troon stoten.

Mercedes-Benz verkoopt zijn auto’s in België via een honderdtal onafhankelijke concessies, maar baat ook zelf 14 filialen uit. Dat eigen netwerk bouwt de Duitse autobouwer in sneltempo af. Mercedes heeft drie eigen filialen (succursales), die zowel auto’s, bestelwagens als trucks verkopen, in de etalage gezet. Het gaat om vijf vestigingen in Ninove, Zottegem, Aalst, Gent en het rijke Sint-Martens-Latem, die samen meer dan 100 miljoen euro omzet draaien.

Grens over

Wij willen ons netwerk voortdurend bijsturen en monitoren.
MERCEDES Belux

Voor de Belgische verkooppunten die blijven bestaan, zoekt Mercedes een sterke financiële speler. Als kandidaat-overnemer doen onder meer de namen van de West-Vlaamse dealergroepen Vereenooghe en Ghistelinck de ronde. Vereenooghe werd begin deze maand nog de grootste onafhankelijke Mercedes-verkoper van België door de overname van het Brugse Auto Terminus. Ghistelinck stak als een van de eerste Belgische dealers de grens over en kocht eerder dit jaar de bestel- en vrachtwagenactiviteiten van Mercedes in Rijsel en Valenciennes.

Mogelijk grijpt een buitenlandse dealergroep haar kans. Het model van internationale spelers die een reeks garages in een grotere regio bezitten, maakt opgang. De Franse familiale speler Car Avenue, die 32 autoconcessies heeft en bijna 1 miljard euro omzet draait, nam vorige maand drie Mercedes-vestigingen van de Luikse dealergroep Kalscheuer over. Door schaalvergroting maken zij hun vestigingen rendabeler.

Stroomversnelling

De Belgische filialenverkoop past in een internationaal verhaal van Mercedes. In heel Europa is het Duitse automerk al even bezig met de verkoop van filialen aan privépartijen. Daarom zoekt Mercedes België, dat onlangs de import voor Luxemburg in handen kreeg, ook een overnemer voor zijn vijf filialen in het groothertogdom. ‘Wij willen ons netwerk voortdurend monitoren en bijsturen’, zegt Helen Van Nuffelen, woordvoerster van Mercedes België.

Met alle transacties komt ook bij Mercedes de dealerconsolidatie in een stroomversnelling. Door de grote concurrentie en de verminderde onderhoudsnood kampen dealers bij alle merken met flinterdunne marges. Volgens een onderzoek van de sectororganisatie Traxio lag de nettomarge van de autoverkopers bij Mercedes in 2015 onder 2 procent.

Minder rendabel

Om rendabeler te zijn sturen de autoconstructeurs aan op samenwerking en schaalvergroting. Eigen vestigingen van automerken zijn vaak minder rendabel. De drie te koop gestelde filialen in België zijn licht winstgevend. Maar uit de jaarrekening blijkt dat Mercedes vorig jaar op twee van zijn eigen succursales een waardevermindering van ruim 3 miljoen euro moest boeken. De negen eigen filialen die Mercedes aanhoudt, liggen allemaal tussen Antwerpen en Waver. Op die as worden dankzij de vele bedrijfsklanten grote volumes gedraaid.

In de achtergrond van de reorganisatie speelt ook de bikkelharde race tussen de drie premiummerken Mercedes, BMW en Audi. Dieter Zetsche, de CEO van Mercedes-moeder Daimler, droomt er al lang van opnieuw de wereldwijde nummer 1 worden in het topsegment. Vorig jaar, vier jaar eerder dan gepland, slaagde Mercedes erin meer auto’s te verkopen dan zijn Beierse concurrent BMW.

Marktaandeel stijgt

Ook in België is Mercedes aan een heropleving bezig. Dankzij de populaire A-klasse, de nieuwe E-klasse en het succes van de SUV’s ziet het Duitse luxemerk zowel zijn verkoop als zijn marktaandeel in België al jaren stijgen.

Vorig jaar haalde Mercedes het kwakkelende Audi in. Maar het frustreert het merk met de ster dat BMW de ongenaakbare premiumkampioen van België blijft. En de concurrentie van BMW, dat vooral op de fleetmarkt erg sterk staat, wordt steeds heftiger. Het Beierse merk lanceert tegen eind volgend jaar een spervuur van 40 nieuwe en vernieuwde modellen.

Perverse race

‘De race is pervers en legt elke dag een enorme druk op ons’, klaagt een Mercedes-dealer. ‘De bestelwagens en de trucks draaien goed, maar de auto’s blijven achter.’ BMW dankt zijn succes in ons land voor een groot deel aan de populariteit van de 2-serie Active Tourer, een compacte monovolume. En hoewel Mercedes zijn gamma enorm uitbreidde, blijft het in dat segment achterophinken.

Door het dealernetwerk te optimaliseren moet Mercedes sterker staan tegenover de concurrentie. Al hoopt het merk uit Stuttgart vooral dat het niet in een nieuw dieselschandaal verzeilt. Daimler riep dinsdag 3 miljoen dieselwagens in Europa terug naar de garage om de motor een vrijwillige software-update te geven. De autobouwer blijft ontkennen dat hij net als VW sjoemelsoftware installeerde. Mocht er toch meer aan de hand zijn, dan ligt het imago van Mercedes in duigen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud