Mercedes scoort in België met duistere technieken

Het Duitse premiummerk Mercedes noteerde in juli 4.572 inschrijvingen, 60 procent meer dan in juli 2018. Die groeicijfers worden op scepsis onthaald. ©Kristof Vadino

Mercedes pakt in België uit met enorme groeicijfers. Dat succes kan het Duitse luxemerk enkel boeken door massaal zelf auto’s in te schrijven.

Na een zwak Autosalon draaide de Belgische automarkt in de eerste jaarhelft vierkant. Tot juli. Toen werden plots 45.110 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat was 5,5 procent meer dan in de topmaand juli 2018. De automobielorganisatie Febiac toonde zich erg tevreden met dat resultaat. ‘De eerste stijging van het maandcijfer dit jaar, maar tegelijk ook de beste julimaand van de voorbije tien jaar in België’, klonk het.

Die fikse stijging valt met een korrel zout te nemen. De goede cijfers van juli zijn bijna volledig op het conto van Mercedes te schrijven. Het Duitse premiummerk noteerde in juli 4.572 inschrijvingen, 60 procent meer dan in juli 2018. Volgens Helen Van Nuffelen, de woordvoerster van invoerder Mercedes Benelux, is die groei te danken aan het succes van zijn compacte modellen, zoals de nieuwe B-klasse en vooral de nieuwe CLA Coupé. ‘Daarnaast blijven de SUV’s een succes en spreken onze propere diesels zowel fleet- als privéklanten aan’, zegt ze.

Uitstoottest

De autosector onthaalt de megagroei bij Mercedes op scepsis. Volgens verschillende sectorbronnen zit Mercedes eigenlijk in de knoei met de nieuwe Europese uitstoottest WLTP, die zondag in werking treedt. Sinds 1 september vorig jaar mogen geen auto’s meer verkocht worden die gehomologeerd werden op basis van de vorige NEDC-uitstoottest. Bij wijze van uitzondering mochten de constructeurs tot 1 september van dit jaar wel nog 10 procent van hun jaarvolume verhandelen met de oude NEDC-homologatie. Vanaf zondag mogen die NEDC-auto’s nergens meer worden ingeschreven in de EU.

964
auto's
Alleen al in juli gebeurde bijna een kwart van de inschrijvingen van Mercedes (964 stuks) door de invoerder op de hoofdzetel in Brussel.

Om te vermijden dat de betrokken auto’s hun waarde volledig verliezen, moesten de autobouwers hun resterende NEDC-stock voor zondag absoluut kwijtraken. Daardoor regende het de voorbije maanden promoacties en stockverkopen in de Belgische garages. ‘De Belg heeft nog nooit zo’n kortingen gekregen, nog meer dan op het Autosalon’, zegt een sectorbron.

Maar in een krimpende markt verkopen de auto’s, zeker als ze op de onpopulaire diesel rijden, niet als zoete broodjes. Daardoor moesten sommige constructeurs hun NEDC-restanten zelf inschrijven, om die na 1 september met forse kortingen als occasie te verkopen.

Veel wijst erop dat Mercedes dat massaal heeft gedaan. Alleen al in juli gebeurde bijna een kwart van de inschrijvingen van Mercedes (964 stuks) door de invoerder op de hoofdzetel in Brussel. Dat blijkt uit cijfers die Febiac niet publiceert, maar die De Tijd kon inkijken. Het aantal eigen inschrijvingen van de invoerder van Mercedes ligt drie keer hoger dan bij Audi en acht keer hoger dan bij BMW. Bovendien moesten ook veel zelfstandige dealers zelf auto’s inschrijven. ‘Alle dealers zitten met auto’s die weg moeten. Iedereen smijt met stockdeals’, erkent een Mercedes-dealer.

Alle Mercedes-dealers zitten met auto’s die weg moeten. Iedereen smijt met stockdeals.
een mercedes-dealer

Mercedes-woordvoerster Van Nuffelen ontkent dat de invoerder massaal NEDC-auto’s zelf heeft ingeschreven. ‘Slechts een klein deel van de inschrijvingen op naam van de importeur had te maken met de nieuwe uitstoottesten’, zegt ze. ‘We deden veel verkoopacties en hebben veel nieuwe modellen, die allemaal voor testritten moeten worden ingeschreven.’ Dat Mercedes zijn auto’s verpatste met megakortingen, volgens bronnen tot 30 procent, ontkent Van Nuffelen. ‘We hebben inderdaad stockacties georganiseerd voor NEDC-auto’s waar onze klanten gretig op ingingen. Maar grote kortingen zijn nooit onze traditie geweest.’

Dankzij de uitstekende inschrijvingen heeft Mercedes in juli niettemin het doel bereikt waar het merk al jaren van droomt. Voor het eerst sinds lang stak de constructeur uit Stuttgart zijn grote concurrent BMW voorbij als populairste premiummerk van België.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect