Miller: ‘D'Ieteren is geen autogroep'

©BELGA

Met het afscheid van voorzitter Roland D’Ieteren begint het gelijknamige familiebedrijf aan een nieuw tijdperk.

‘Dit is een ontroerend moment’, zei CEO Axel Miller donderdag op de jaarlijkse algemene vergadering in het automuseum van D’Ieteren . Voorzitter Roland D’Ieteren gaf er na 42 jaar het voorzitterschap van het beursgenoteerde bedrijf door aan zijn zoon Nicolas. ‘Ik heb er alle vertrouwen in’, zei de 75-jarige ondernemer met vochtige ogen. ‘Ik moet grote schoenen vullen’, reageerde de telg uit de zevende generatie.

De overdracht gebeurt op een scharniermoment, beklemtoonde de mediaschuwe patriarch. Het familiebedrijf ondergaat momenteel een metamorfose. De Belgische invoerder van de Volkswagen-merken (VW, Audi, Seat, Skoda) verkocht al zijn belang in de autoverhuurder Avis Europe en nam vorig jaar de Italiaanse schriftjesmaker Moleskine over. Begin dit jaar startte de zoektocht naar een minderheidspartner voor de autobeglazer Belron om met de opbrengst een nieuwe investering te doen.

Holding

Enkele aandeelhouders stelden kritische vragen over die diversificatiestrategie. Maar CEO Axel Miller ontkende dat D’Ieteren vervelt tot een brede holding ‘met soms invloed maar zondere reële controle’. ‘Een holding worden is op geen enkele manier de intentie van D’Ieteren’, zei Miller. ‘Een investering in D’Ieteren betekent geen investering in een financiële holding, maar wel in een groep die op lange termijn een bedrijvenfamilie wil ontwikkelen met een duidelijke visie op waardecreatie’, aldus Miller. ‘Wij blijven een bedrijf van ondernemers’, vulde Roland D’Ieteren aan.

Auto

Ook de suggestie dat D’Ieteren zich beter zou beperken tot de auto- en mobiliteitsector, veegde Miller van tafel. ‘De bestaansreden van D’Ieteren herleiden tot de automobiel negeert de effectieve rol die het bedrijf in al die jaren heeft gespeeld’, zei Miller, gezeten naast een oldtimer van Excelsior uit 1924.

Een investering in D’Ieteren is er een in een groep die een bedrijvenfamilie wil ontwikkelen.
axel miller
CEO D’Ieteren

‘D’Ieteren heeft vroeger nog in computers en reisbureaus gehandeld’, zei hij. ‘Met Avis, Belron en de VW-import waren we al eigenaar van activiteiten die niets met elkaar te maken hebben. Belron is een dienstverlener, Avis staat in rechtstreeks contact met de klant. Daar zijn weinig synergieën. Je kan niet zeggen dat D’Ieteren een autogroep is. Het is niet omdat we in België met auto’s bezig zijn, dat we daar ook in het buitenland goed mee zouden doen.’

©BELGA

Nieuwe tak

Onduidelijk blijft in welke sector D’Ieteren de opbrengst uit de gedeeltelijke verkoop van Belron wil investeren. ‘Ik garandeer u dat we alles rond auto’s en mobiliteit hebben onderzocht’, zei Miller. ‘Maar is het goed om vandaag te investeren in zaken die rond auto’s draaien? Waarschijnlijk niet.’ Veel meer kon Miller niet zeggen over de nieuwe investeringspoot. ‘Het zal interessant zijn. Dus blijft aandeelhouder’, grapte hij.

De CEO bevestigde achteraf dat er ‘veel interesse’ is voor Belron, vooral bekend van het merk Carglass. De eerste selectie van kandidaten gebeurt voor de zomer. Na de zomer kunnen ze een bod indienen. De verkoop moet eind dit jaar rond zijn. ‘De kans dat we een overnemer vinden is vrij hoog’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud