Monsterverlies voor Oost-Vlaamse autozetelbouwer Adient

Voor de XC40 maakt Volvo Cars de meeste onderdelen zelf. Die beslissing leidde tot banenverlies bij de toeleveranciers. ©Wouter Van Vooren

De Volvo-toeleverancier Adient uit Assenede maakte vorig jaar bijna 30 miljoen euro verlies. Forse ontslagvergoedingen doen de fabriek naar adem happen.

De autozetelmaker Adient , een belangrijke toeleverancier van Volvo Car Gent, heeft een rampperiode achter de rug. Het Belgische filiaal van de Amerikaanse groep maakte volgens zijn jongste jaarverslag een bedrijfsverlies van 28 miljoen euro op een omzet van 328 miljoen euro. De resultaten gaan over de 18 maanden tot september 2018. Een jaar eerder boekte Adient Belgium nog meer dan 5 miljoen euro winst.

Adient Belgium
  • Wat: autozetelbouwer in Assenede. Onderdeel van Adient, de in 2016 afgesplitste autozeteltak van Johnson Controls
  • Omzet (april 2017 - september 2018): 328 miljoen euro.
  • Bedrijfsverlies: 28 miljoen euro.
  • Werknemers: 486.

Adient wijt een groot deel van het megaverlies aan herstructureringskosten, die opliepen tot 12 miljoen euro. Aanleiding was de lancering van het nieuwe model XC40 bij Volvo Car Gent. Omdat de volumes voor de kleine SUV de verloren volumes voor het vroegere succesmodel XC60 onvoldoende compenseerden, schrapte Adient de nachtploeg in zijn fabriek. 160 jobs stonden op het spel.

Werkonderbrekingen

Uit protest legde het personeel begin 2018 het werk neer. Die werkonderbrekingen brachten de hele toelevering bij Volvo in het gedrang, waardoor de autofabriek enkele keren zonder zetels viel. Volvo stuurde Adient schadeclaims van meer dan 250.000 euro op.

Na de schrapping van de nachtploeg moesten werknemers van Adient enkele weekends overuren presteren. Ook was extra personeel nodig om de productie in de dagploegen te verhogen. Dat joeg de factuur verder op.

Het grootste deel van de herstructureringskosten ging naar ontslagvergoedingen. De helft van de 160 nachtwerkers kon overdag aan de slag, maar meer Adient-arbeiders dan verwacht, vaak met hoge anciënniteit, zagen de overstap niet zitten en verkozen de uitstapregeling.

Daardoor moest Adient heel wat nieuwe mensen aannemen. De verkoop van de XC40 loopt als een trein. Volvo voerde zijn capaciteit in de Gentse fabriek fors op. ‘Bij Adient werken nu evenveel mensen als voor de herstructurering’, zegt Els De Vos, vakbondsvrouw van het ACV.

Toeleveranciers

Rooskleurig is de financiële situatie in Assenede niet. Door het enorme verlies kampt Adient Belgium met een negatief eigen vermogen. De overgedragen verliezen zijn opgelopen tot bijna 35 miljoen euro. Met een kapitaalverhoging van naar verwachting 12 miljoen euro wil het moederbedrijf zijn Belgische dochter opnieuw gezond maken.

+13%
Verwachte omzet
Ondanks een geplande omzetstijging van 13 procent verwacht Adient ook in 2019 geen winst.

Ondanks een geplande omzetstijging van 13 procent verwacht Adient ook in 2019 geen winst. Maar door het succes van de XC40 is de kans reëel dat de fabriek er bovenop komt. Bij het bedrijf was niemand bereikbaar voor commentaar.

Adient, met hoofdzetel in Ierland, is sinds 2016 genoteerd op de beurs van New York. Het bedrijf ontstond als een afsplitsing van de autozeteltak van Johnson Controls. Die Amerikaanse multinational kocht in 2003 de zetelfabriek van ECA. ECA, in 1996 verkozen tot Onderneming van het Jaar, is nog altijd actief als bekleder van auto-interieurs.

De beslissing van Volvo Cars om de meeste onderdelen voor de XC40 zelf te maken leidde tot veel banenverlies bij toeleveranciers. De dashboardfabriek SAS sloot meteen de deuren, waardoor 210 mensen hun job verloren. De voorwaarden die de vakbonden uit de brand sleepten, legden de lat bij alle volgende herstructureringen erg hoog. Ook werknemers van de deurpanelenproducent Faurecia (85 jobs), de uitlatenproducent Tenneco (80 jobs), die later dit jaar dichtgaan, en van de assenproducent Benteler, waar al 80 van de 220 banen verdwenen, verlieten hun bedrijf tegen interessante voorwaarden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect