Advertentie

Ook autobouwers kijken naar Draghi

Audi-topman Rupert Stadler op de mediadag van de 'Mondial de l'Automobile'. ©REUTERS

Terwijl in Parijs alles in gereedheid wordt gebracht voor de ‘Mondial de l’Automobile’ kijken autobouwers steeds nadrukkelijker naar de ECB. Het herstel van de Europese automarkt begint immers te stokken.

Na zes crisisjaren met dalende verkoop knoopte in september vorig jaar de Europese automarkt eindelijk weer met groei aan. Maar die groei is alweer aan het slabakken. In de eerste zes maanden van het jaar werden 6,5 procent meer wagens aan de man gebracht in de Europese Unie, blijkt uit cijfers van de sectorvereniging ACEA, maar in augustus bedroeg de groei slechts 2,1 procent. En analisten verwachten een verdere verzwakking. De Franse autoconstructeur PSA Peugeot Citroën rekent voor heel 2014 slechts op 4 procent groei en verwacht ook in 2015 een lauwe verkoop.

De oorzaak van de nauwelijks klimmende autoverkoop is niet ver te zoeken: de stilgevallen economische groei. Europese consumenten houden de knip op de beurs omdat ze onzeker zijn over de toekomst. In tal van landen blijft de werkloosheid torenhoog, terwijl voormalige sterkhouders als Frankrijk of Italië er voorlopig niet in slagen hun economie weer op de rails te zetten. Zelfs de Duitse motor begint te sputteren.

De auto-industrie hoopt daarom dat ECB-voorzitter Mario Draghi in actie zal schieten en via een injectie van vers geld de Europese economie een zetje zal geven. ‘Wij kijken met interesse naar wat de ECB recent heeft gedaan, iets gelijkaardigs als de Federal Reserve deed om de Amerikaanse economie’, zegt ‘chief performance officer’ Jérôme Stoll van Renaultg. ‘Deze maatregelen zullen de Europese economie wat verse zuurstof geven en kunnen zo ook ons ten goede komen.’

De Duitse constructeurs van luxewagens – BMW, Audi en Mercedes – wisten tijdens de crisisjaren beter stand te houden dan de volumemerken. Maar de zwakke verkoop in combinatie met scherpe concurrentie zet nu wel hun prijzen onder druk – wat dan weer resulteert in lagere marges. De Europese markt ‘beweegt zijwaarts’, zei Audi-topman Rupert Stadler donderdag, terwijl Daimler-CEO Dieter Zetsche toegaf dat het herstel in Europa langzamer verloopt dan Mercedes had verwacht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud