1

Populairste auto valt uit de gratie

VW lanceerde onlangs zijn nieuwe kleine SUV T-Roc. ©Bloomberg

Volkswagen ziet zijn verkoop in België met 4,4 procent dalen. Het Duitse automerk heeft last van Dieselgate, een gebrek aan SUV’s en zware concurrentie.

De verkoop van Volkswagen, jarenlang het populairste merk van Belgische autokopers, kreeg de voorbije maanden zware klappen. Het Duitse automerk noteerde de eerste elf maanden van dit jaar 4,4 procent minder inschrijvingen, blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. Na enkele goede maanden na het Brusselse Autosalon in januari verkocht het merk vanaf mei bijna elke maand minder auto’s dan het jaar voordien, met een uitschieter van -17 procent in november.

Volkswagen mist innovatie, eerlijkheid, klantgerichtheid, en maatschappelijke betrokkenheid.
Merkenonderzoek BrandAsset Valuator 2017

D’Ieteren, de Belgische invoerder van de Volkswagen-merken, wijt de daling aan de late lancering van de nieuwe Polo. In september bracht VW een nieuwe versie op de markt van zijn - na de Golf - best verkopende model in België. ‘Vanaf september hadden we niet genoeg oude Polo’s in stock om aan de vraag te voldoen, maar waren nog niet alle versies van het nieuwe model beschikbaar’, zegt VW-woordvoerder Jean-Marc Ponteville. ‘Daardoor zaten we een paar weken zonder Polo, wat een klassieke situatie is bij de lancering van een nieuw model.’

©Mediafin

SUV Tiguan

Volgens Ponteville is de dalende verkoop ‘puur een kwestie van de Polo’. Maar uit de inschrijvingscijfers van Febiac blijkt dat Volkswagen van januari tot oktober toch 369 meer Polo’s verkocht dan in de eerste tien maanden van 2016. Het probleemkind is de grote SUV Tiguan, waarvan VW er dit jaar er nog maar 6.000 verkocht, bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Volgens D’Ieteren ligt dat evenwel aan de langere levertermijn en ligt het aantal bestellingen wel degelijk hoger.

De inzinking van de Tiguan is opmerkelijk gezien de boomende populariteit van sportieve terreinwagens. Maar op die markt is VW al langer op achtervolgen aangewezen. Het merk kon jaren enkel teren op zijn SUV’s Touareg en Tiguan en lanceerde pas onlangs met de T-Roc, een soort verhoogde Golf-SUV, zijn eerste echt kleine SUV. Volgend jaar volgt de T-Cross, een nog kleinere SUV-versie van de Polo.

Ondertussen had Renault met de compacte SUV Captur vorig jaar al de vierde best verkochte auto van België in handen. VW’s grote concurrent verkocht dit jaar al meer dan 11.000 kleine SUV’s Captur en Kadjar, bijna het dubbele van de Tiguan dus. ‘Het feit dat we niet aanwezig waren in het segment van de kleinere SUV’s, was ook een probleem’, geeft Ponteville toe.

Ook de concurrentie in eigen huis speelt VW parten. Denis Gorteman, de topman van invoerder D’Ieteren, gaf op het Autosalon in januari al aan dat hij veel verwachtte van de nieuwe SUV’s van de groep, de Audi Q2, de Seat Ateca en de Skoda Kodiaq. Die doen het opmerkelijk goed.

Het jeugdige Seat zag zijn verkoop met 17 procent stijgen, mede dankzij de nieuwe Ibiza, terwijl het Tsjechische Skoda er 5,5 procent bijdeed. ‘Mensen vragen zich af waarom ze 3.000 euro meer zouden betalen voor een Volkswagen terwijl ze weten dat de concurrent van Skoda eigenlijk dezelfde auto is’, stelt een ervaren automarketeer.

Schandaal

Bovendien worstelt Volkswagen, al wil het dat niet toegeven, met de gevolgen van het dieselschandaal dat in 2015 uitbrak. Het VW-concern biechtte toen op dat het ‘sjoemelsoftware’ installeerde in 11 miljoen dieselauto’s. De biecht had aanvankelijk amper impact op de Belgische verkoop van VW. Het merk ging in 2016 zelf 11 procent vooruit.

Toch kleeft het schandaal aan VW. ‘Heel wat autobouwers zijn niet zuiver op de graat, maar Dieselgate wordt per definitie aan Volkswagen gelinkt’, zegt de automarketeer. ‘Bovendien wordt Volkswagen als een dieselmerk gezien. En als de pers voortdurend zegt dat het dieseltijdperk voorbij is, en de mensen vrezen dat ze hun diesel niet meer kwijtraken als steden een dieselban invoeren, heeft dat een enorme impact op VW.’

Het jaarlijkse wereldwijde merkenonderzoek BrandAsset Valuator noteert een ‘laat effect’ van het dieselschandaal. In de meting van 2017 zakt Volkswagen naar de zwakste positie van de jongste jaren. ‘VW mist innovatie, klantgerichtheid, maatschappelijke betrokkenheid en eerlijkheid. Dat zijn aspecten waar Dieselgate impact op gehad lijkt te hebben’, luidt het.

Tegelijk had het schandaal blijkbaar geen impact op VW’s aura van betrouwbaarheid en kwaliteit. Ondanks de matige verkoop is Volkswagen in België nog altijd het populairste merk. Bovendien zag zijn dichtste opvolger Renault de verkoop dit jaar nog sterker (-5,7%) dalen, al deed het Franse merk het de voorbije maanden beter.

Premiummerken

Toch presteren VW en Renault zwakker dan de Belgische markt, die er 2,5 procent op vooruitgaat. Beide volumemerken worden opgejaagd door het succes van de premiummerken. Dat de Duitse luxespelers Mercedes (+14%), BMW (+5%) en VW-zustermerk Audi (+ 3%) sterk scoren, zeker in de leasemarkt, gaat vooral ten koste van Volkswagen, het volumemerk dat het dichtst bij de premiummerken aansluit. En aan de onderkant van de markt komen goedkope merken als Dacia, Nissan en Fiat opzetten, die elk meer dan 10 procent groeien.

VW-woordvoerder Ponteville maakt zich weinig zorgen. ‘De dalende verkoop komt niet door de mindere aantrekkelijkheid of de dalende vraag naar onze producten. Nu de nieuwe Polo op de markt is, moet de verkoop beter gaan.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content