Porsche lanceert elektrische sportauto

Porsche stelde zijn elektrisch model Taycan onder meer voor aan een zonnepanelenpark in de buurt van Berlijn. ©BELGAIMAGE

De sportwagenbouwer Porsche presenteert zijn eerste volelektrische model, de Taycan. Dat moet weerwerk bieden tegen de Amerikaanse e-autopionier Tesla.

Vooraf hadden ruim 30.000 Porsche-fans wereldwijd, waaronder 700 Belgen, een voorbestelling geplaatst, ook al wisten ze niet hoe Porsches e-auto er finaal ging uitzien. In Europa moest je daar een voorschot van 2.500 euro voor betalen. Het illustreert hoe autoliefhebbers reikhalzend uitkijken naar het antwoord van de Duitse sportwagenbouwer op Tesla's Model S.

158.000
Richtprijs
De Belgische basisprijs voor de Porsche Taycan Turbo

De eerste Taycans, in het wit, werden woensdagnamiddag tegelijkertijd aan Niagara Falls (de Amerikaans-Canadese grens), nabij een zonnepanelenpark in Berlijn en bij een windmolenpark in het Chinese Shanghai gepresenteerd. De VS, Duitsland en China zijn de drie belangrijkste markten van Porsche.

Duurder dan verwacht

De richtprijzen komen uit boven 150.000 euro. Dat is beduidend hoger dan verwacht, want analisten gokten vooraf op een startprijs rond 90.000 euro.

Dat heeft deels te maken met Porsches keuze om meteen met het zware geschut uit te pakken. De debutanten in de nieuwe modelreeks zijn turboversies. De Taycan Turbo kost bijna 158.000 euro en de performantere versie Turbo S zal bijna 192.000 euro kosten in België ((inclusief btw), meldt verdeler D'Ieteren. Dat is niet heel veel duurder dan een Porsche Panamera Turbo.

De Turbo S wordt volgens de autobouwer het vlaggenschip. Dat model accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, heeft een actieradius tot 412 kilometer en haalt een topsnelheid van 260 km/u.

Minder krachtige varianten van de Taycan volgen dit jaar nog.

De Porsche Taycan ©Porsche

Omdat de nieuwe Porsche een duidelijk sportief karakter heeft, wordt hij maar zijdelings een concurrent voor de e-Tron, het volelektrische SUV-model dat zustermerk Audi in Vorst bouwt. Zowel Porsche   als Audi behoort tot de Volkswagen-groep.

'Nieuw tijdperk'

De ontwerpers van Porsche dachten voor het allereerste volledig elektrische model aanvankelijk aan het SUV-segment (de modellen Cayenne en Macan). Maar uiteindelijk koos de constructeur voor een sportmodel, waar de roots van het merk liggen. 'Om een duidelijk statement te maken dat een nieuw tijdperk aangebroken is', zegt hoofdontwerper Michael Mauer.

De Taycan, het eerste elektrische model van Porsche. ©Porsche

Er zit genoeg geld in kas voor de commerciële lancering. Porsche haalde in augustus 1 miljard euro op bij grote beleggers in 'ecologische' schuldeffecten. Dat bedrag is volledig bestemd om het Taycan-project te financieren. De volledige fabriek in het Duitse Zuffenhausen is de voorbije maanden voor de Taycan omgebouwd.

D'Ieteren hoopt op een Belgische verkoop van 1.000 Taycans in 2020.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect