interview

‘Regering haalt imago hybrides omlaag'

Peter Henrich, topman van BMW in België en Luxemburg: ‘BMW heeft nooit illegale software gebruikt en zal nooit sjoemelen.’ ©Tim Dirven

‘BMW heeft vorig jaar evenveel elektrische auto’s verkocht als Tesla’, zegt de Belgische BMW-baas Peter Henrich trots. Maar het regeringsbeleid rond hybrides maakt hem nog altijd kwaad.

De Duitse premiumbouwer BMW heeft vorig jaar meer dan 42.000 auto’s verkocht in België, bijna 5 procent meer dan in 2016. Het is na de volumemerken Renault en Volkswagen het derde populairste merk van het land. ‘In het premiumsegment zijn we in België het nummer één’, zegt de Duitse expat Peter Henrich (43), die na een eerder verblijf in België uitstekend Nederlands en Frans spreekt. Dat aartsvijand Mercedes de voorbije jaren in België sterker groeide dan BMW, hoort hij liever niet. ‘Er zijn weinig landen waar we zo’n voorsprong hebben op Mercedes en Audi.’

Hoe verklaart u het succes van BMW in België?
Peter Henrich: ‘We zijn de jongste vijf jaar 40 procent gegroeid in België en Luxemburg. Ik zie twee redenen voor dat succes. Ons productgamma is stevig uitgebreid: we hebben sterke auto’s die goed in België passen. En de relatie met ons dealernetwerk is zeer goed. De rendabiliteit ligt hoger dan bij andere merken. Uit een onderzoek van twee jaar geleden bleek dat het rendement (return on sales) van de BMW-dealers tussen 2 en 3 procent ligt. Dat is zeer goed.’

Het zogenaamde kartel tussen de Duitse luxe- merken is fake news. Het is schandalig dat op zo’n manier wantrouwen wordt gecreëerd.
Peter Henrich
CEO BMW Belux

Wordt 2018 even goed voor BMW?
Henrich: ‘Voor een goed jaar zijn twee dingen nodig. Een sterke economie, en die zal dit jaar wellicht goed draaien, en mooie producten. We hebben in november de terreinwagen X3 gelanceerd en die doet het heel goed. De 5-reeks (luxesedan, red.) is een half jaar oud en wordt veel verkocht. Met onze kleinste SUV X1 stonden we al sterk bij de compacte SUV’s. In maart komt daar de nieuwe SUV X2 bij. Dat wordt een gamechanger. We brengen iets helemaal nieuw in het praktische segment van de SUV. Daar zit nu eenmaal de grootste groei.’

De Belgische Volkswagen-invoerder D’Ieteren verwacht dat 40 procent van zijn autoverkoop in 2025 elektrisch zal zijn. Gelooft u dat?
Henrich: ‘Nee, we moeten realistisch zijn. Elektrische auto’s waren vorig jaar goed voor 0,5 procent van de Belgische autoverkoop, hybrides voor minder dan 5 procent. In België heeft 10 procent van de verkochte BMW’s een elektrische aandrijving, dankzij de i3 die we al jaren verkopen. Dieselwagens maken bij ons een kleine 70 procent van de verkoop uit. We mikken tegen 2025 op een elektrische verkoop tussen 15 en 25 procent. Benzine en diesel blijven de komende jaren een belangrijke rol spelen.’

U maakte zich vorig jaar kwaad over de daling van de fiscale voordelen voor de fake plug-inhybrides, die zowel op benzine als op elektriciteit kunnen rijden, maar eigenlijk nooit elektrisch rijden. ‘De Belgische politiek rond de hybride is onbegrijpelijk’, zei u opvallend scherp.
Henrich: ‘Niet alle mensen gebruiken hun plug-inhybride op de juiste manier. Sommigen laden die nooit elektrisch. Dat moeten we aanpakken. Na het Zomerakkoord hebben we met de regering over de plug-inhybrides gediscussieerd . We vroegen duidelijkheid en die hebben we nu (in december verlaagde de regering de limiet voor fiscale vrijstelling naar 0,5 kilowattuur per 100 kilo, waardoor meer hybrides fiscaal bevoordeeld blijven, red.). Maar bijvoorbeeld de plug-inhybride van Mini valt uit de boot. Dat vind ik het spijtig. Belgen krijgen het signaal dat hybrides niet goed zijn.’

‘Het was heel goed dat België in 2012 een van de eerste Europese landen was om de autobelastingen onder meer op CO2 te baseren. De toekomst is elektrisch, maar de technologie staat nog niet ver genoeg om van vandaag op morgen iedereen elektrisch te laten rijden. De plug-inhybride is een belangrijke stap naar elektrische mobiliteit. De verkoopsaantallen zijn nog heel klein, dus we moeten dat steunen. De nieuwe regel trekt het imago van de hybride naar beneden.’

Dieselgate, het gelobby tegen de nieuwe uitstoottesten, het kartel tussen de Duitse luxemerken: het imago van de autobouwers liep ernstige schade op.
Henrich: ‘We moeten bij de feiten blijven. Dieselgate is misschien geen dieselschandaal, maar een Volkswagen-schandaal. BMW heeft nooit illegale software gebruikt en zal nooit sjoemelen. Het zogenaamde kartel werd in Der Spiegel voorgesteld als het grootste economische schandaal sinds de Tweede Wereldoorlog, maar het is op niets gebaseerd. Het is fake news. Er is een onderzoek geweest, maar BMW is nooit officieel in beschuldiging gesteld. Het is schandalig dat op zo’n manier wantrouwen tegenover de autosector wordt gecreëerd.’

Uw concurrent Tesla komt hipper en moderner voor de dag dan de saaie, traditionele autobouwers.
Henrich: ‘Alle respect voor Tesla: het heeft veel voor onze sector gedaan. Het is goed dat er innovatie in de sector is. Maar BMW heeft vorig jaar wereldwijd evenveel elektrische auto’s verkocht als Tesla, en dan nog eens 2 miljoen andere auto’s erbovenop. Er zijn ook BMW-klanten die terugkeren van Tesla, hoor.’ (grijnst)

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content