Regering heeft 100 miljoen steun klaar voor Audi Brussels

©BELGA

De federale regering heeft een steunpakket ter waarde van 100 miljoen euro uitgewerkt om het nieuwe elektrische model van Audi naar de fabriek in Vorst halen. 'Met dit pakket liggen onze kansen goed', zei federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vrijdag in De Ochtend op Radio 1. Het is nu wachten op de beslissing van Audi.

De autofabriek Audi Brussels is in de running om vanaf 2018 het nieuwe elektrische model van Audi te bouwen, nadat de productiecyclus van haar huidige model, de A1, afloopt. Het is een publiek geheim dat de strijd om de terreinwagen gaat tussen België (Vorst), Spanje (Martorell of Pamplona) en Hongarije (Györ). Audi kan de fabrieken tegen elkaar laten opbieden, waarbij ondersteunende overheidsmaatregelen een cruciale rol kunnen spelen. De loonkosten in Hongarije liggen twee tot drie keer lager dan in Vorst. 'De regering heeft al een aantal maatregelen genomen, maar dat blijft een realiteit', aldus Van Overtveldt.

Nadat twee weken geleden de Brusselse regering met zijn ondersteunende maatregelen uitpakte, is ook het aanbod van de federale regering duidelijk. Het gaat om een pakket maatregelen ter waarde van 100 miljoen euro. Het gaat voor het overgrote deel om maatregelen uit de tax shift, zoals de verminderde werkgeversbijdrage en de indexsprong. Ook de bestaande fiscale gunstregimes voor ploegenarbeid zitten in het pakket.

Daarnaast zijn er specifieke maatregelen voor Audi Brussels. Zo zou Audi kunnen genieten van een belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling en een octrooiaftrek als de autobouwer beslist om bijkomende onderzoeksinspanningen naar België te herlocaliseren. Beide steunmaatregelen zouden bovenop het speciaal door Financiën ontwikkelde belastingkrediet voor hoogtechnologische investeringen komen.

Het steunpakket van de federale regering is bijna drie keer zo groot als dat van de regionale regeringen samen (100 miljoen tegenover 35 miljoen). 'Met dit pakket liggen onze kansen goed', meent Van Overtveldt. 

Veel op het spel

Er staat meer op het spel dan de autofabriek en zijn 2.600 werknemers. Audi overweegt ook om de batterijen voor de elektrische wagens in België te ontwikkelen en te produceren. Als de autobouwer zou beslissen om van België het kenniscentrum voor de elektrische wagen te maken, kan een technologie van de toekomst voor een brede industriële impuls zorgen.  'Het gaat om tweeduizend jobs en indirect nog eens zesduizend banen', zo onderstreepte Van Overtveldt het belang. 'Eens het prototype in Vorst ontwikkeld wordt, biedt dat enorme perspectieven voor productie en de ontwikkeling van verdere knowhow.'

Het kabinet-Van Overtveldt bevestigt dat ook andere bedrijven die hoogtechnologische innovaties in ons land willen ontwikkelen, voor een gelijkaardig steunpakket in aanmerking komen. Audi zou als trekker kunnen dienen voor andere grote bedrijven, die al voorzichtig hun interesse hebben laten blijken. 'Als we slagen, zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken. En dan praat ik nog niet over mogelijke spin-offs', besloot de minister.

Verwacht werd dat Audi de toewijzing van het nieuwe model in de tweede helft van oktober zal beslissen. Maar mogelijk stuurt de grote turbulentie rond moedergroep Volkswagen die timing nog in de war.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud