reportage

Tesla opent nieuwe fabriek in Nederland

Elon Musk, de CEO van Tesla ©Jonas Roosens

De elektrische autoproducent Tesla opende vrijdag in Tilburg een tweede fabriekshal, vier keer groter dan de huidige fabriek.

Na verschillende vertragingen presenteert Tesla komende dinsdag eindelijk zijn langverwachte nieuwe wagen, de elektrische SUV Model X. Om die vlot tot bij de Europese klanten te krijgen, was een uitbreiding van de productiecapaciteit noodzakelijk.

De nieuwe hal in Tilburg telt 77.650 vierkante meter en de elektrische wagens die toekomen vanuit Fremont (San Francisco) zullen er worden afgewerkt. Voor Tesla is de Nederlandse fabriekssite de centrale uitvalsbasis waarvanuit het zijn elektrische wagens levert over heel Europa.

De montagelijn in Tilburg ©Jonas Roosens

De eerste fabriekshal in Tilburg opende in augustus 2013, maar een jaar later al raakte bekend dat Tesla een extra fabriek zou plaatsen om de vraag te kunnen bolwerken. De tweede eindassemblagefabriek moest ergens in het voorjaar klaar zijn, maar die doelstelling werd niet gehaald. Toch raakte de uitbreiding klaar net voor de Amerikaanse release van de Model X. Vanaf het voorjaar 2016 zullen de eerste Model X’en voor de Europese markt Tilburg bereiken.

Afwerking

In Tilburg werkten tot nu zo’n 200 mensen voor Tesla. Hoeveel extra banen er komen is niet bekend, maar in Tilburg werken nu ‘honderden’ mensen klinkt het bij Tesla. Het gaat niet om een volwaardige assemblagelijn. De wagens worden gebouwd in de fabriek in Sillicon Valley, maar om de hoge importheffingen voor afgewerkte wagens te vermijden, verscheept Tesla de batterij en de motor apart naar de haven van Rotterdam.

450
Per week kan de fabriek in Tilburg 450 Tesla's afwerken

In Tilburg duurt het dan zo’n drie kwartier om de aandrijvingssystemen terug in de wagens te plaatsen. Na de laatste afwerking worden de wagens nog getest om te vertrekken naar klanten over heel Europa.

Met de nieuwe productielijn zullen de Nederlanders ook iets meer gaan doen. Ook de achteras zal in Tilburg worden bevestigd, net als de installatie van de software en extra kwaliteitscontroles op een testbaan. Per dag kan de fabriek 90 Model S auto’s afwerken, 450 per week.

Vorig jaar verkocht de hippe elektrische autofabrikant in Europa naar schatting 8.800 wagens van zijn momenteel enige model, de vierdeurs-sedan Model S. In de eerste acht maanden van dit jaar werden die verkoopcijfers al overtroffen met 9.800 wagens.

Batterijfabriek

Wereldwijd mikt het bedrijf uit Californië dit jaar op een verkoop van 50.000 tot 55.000 wagens. Tegen 2020 wil Musk de capaciteit optrekken tot 500.000 wagens per jaar. Cruciaal daarin is de gigafactory die momenteel in Nevada gebouwd wordt waar de batterijen geproduceerd zullen worden.

Door schaalvoordelen verwacht Tesla dat de gigafactory de batterijen 30 procent goedkoper zal produceren. Topman Elon Musk gaf eerder aan dat binnen zo’n vijf jaar ook voor de Europese markt in Duitsland een batterijfabriek zal komen.

Als er in Europa 160.000 wagens per jaar worden verkocht, wil Musk op dit continent een volwaardige fabriek bouwen die de productie van A tot Z voor zijn rekening neemt. Het is nog niet duidelijk of die ook in Tilburg zal komen, maar door zijn centrale ligging is de Zuid-Nederlandse stad wel de ideale hub om Europa te bevoorraden.

Ook in België is het elektrische automerk aan een opmars bezig. Van de Model S, met een prijskaartje tussen 78.000 en 166.000 euro, gingen in de eerste acht maanden van het jaar 800 exemplaren de deur uit. Dat is nu al meer dan de 520 Tesla’s die er vorig jaar bijkwamen op Belgische wegen.



Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect