Trump dreigt Europese autosector af

De Amerikaanse president Donald Trump dreigt met een invoerheffing van 20 procent op Europese auto's. ©AFP

De Amerikaanse president dreigt met een importheffing van 20 procent op Europese auto's. Waarop de belangrijkste Europese autobouwers meteen een dreun krijgen op de beurs.

In een bericht op Twitter waarschuwde de Amerikaanse president Donald Trump vrijdag dat hij een importheffing van 20 procent zal invoeren als de Europese Unie heffingen en andere barrières op Amerikaanse producten en bedrijven niet aanpast.

Trumps waarschuwing komt niet helemaal uit de lucht gevallen. Volgens het Duitse magazine Wirtschaftswoche had Trump de Franse president Emmanuel Macron tijdens diens recentste bezoek nog toegefluisterd dat hij de Europese wil blijven belasten tot er geen enkele Mercedes meer rijdt over Fifth Avenue in New York. 

Vorige week was ook  al duidelijk geworden dat de VS onderzochten of ze de heffingen voor ingevoerde auto's en auto-onderdelen kon verhogen. Vandaag bedraagt die importheffing 2,5 procent, Trump sluit dus niet uit dat dat wordt opgetrokken naar 20 procent. Wilbur Ross, de Amerikaanse minister van Handel, liet vorige week ook  verstaan dat er wat hem betreft duidelijke aanwijzingen zijn dat de import van Europese wagens jarenlang  de positie vande auto-industrie in de Verenigde Staten heeft verzwakt.

Tegenaanval

VS zetten 'Hooggerechtshof van Wereldhandel' onder druk

Alsof Trumps dreigement aan de Europese autosector nog niet volstond, stuurde Washington vrijdag aan op nog een ander handelsconflict. De Verenigde Staten verklaarden immers dat ze voortaan mogelijk hun veto stellen als de Wereldhandelsorganisatie (WHO) er meer dan 90 dagen over doet om een beslissing te nemen als een handelspartner in beroep gaat tegen een eerdere ruilng. 

Het Appelate Body, zeg maar het Hooggerechtshof van de WHO, hanteert in principe een deadline van negentig dagen om beroepszaken in een handelsdispuut te behandelen. Maar omdat het doorgaans over bijzonder complexe dossiers gaat, wordt die deadline vaak overschreden. De VS laten nu weten dat de beslissingen van dat Hooggerechtshof wat hen betreft van geen waarde zijn als ze niet binnen de negentig dagen worden genomen. 

 

Normaal gezien neemt een onderzoek naar eventuele aanpassingen van importheffingen maanden in beslag. Maar dat Trump nog geen week na de aankondiging van die studie al naar buiten komt met een heel concreet percentage, is allerminst toevallig. Donderdag was de Europese Unie immers in de tegenaanval gegaan in de handelsoorlog die de VS begin deze maand waren gestart door de invoer op staal zwaarder te belasten.

Op een eerste reeks producten die uit de VS worden ingevoerd - rijst, motoren, kleding, staal, sinaasappelen en boten - heft Europa nu een importbelasting tot 25 procent.Op de Europese aandelenmarkten bleef de reactie op Trumps nieuwste dreigement niet lang uit. De belangrijkste Europese autobouwers gingen vrijdag meteen lager nadat Trump zijn tweet had verstuurd. FiatChrysler  kelderde met  5,2 procent op de beurs van Milaan, BMW verloor in Frankfurt 0,9 procent. Mercedes-moeder Daimler werd 1,8 procent teruggezet.

Belgische gevolgen

Als het Trump menens is met zijn offensief tegen de Europese autofabrikanten, kan dat ook belangrijke gevolgen hebben voor de Belgische economie.  Volvo Cars, Volvo Trucks, Audi en Van Hool voerden vorig jaar voor 713 miljoen euro wagens en onderdelen uit naar de VS, leren  data van de Nationale Bank. 

Maar daarnaast produceren ondernemingen zoals Recticel, Melexis, Continental en Bosch ook onderdelen voor andere Europese fabrikanten die naar de VS exporteren. 

Het belang van die spelers zou rond de 1,15 miljard euro schommelen. Alsof Trumps dreigement aan de Europese autosector nog niet volstond, stuurde Washington gisteren  aan op nog een ander handelsconflict. De VS verklaarden immers dat ze voortaan mogelijk hun veto stellen als de Wereldhandelsorganisatie (WHO) er meer dan 90 dagen over doet om een beslissing te nemen als een handelspartner in beroep gaat tegen een eerdere ruling. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect