VAB: Autorijden vooral duurder, niet groener

Door te schuiven met de accijnzen zal diesel tegen 2018 minstens even duur zijn als benzine. ©AFP

De Vlaamse hervorming van de autofiscaliteit dreigt haar ecologisch doel voorbij te schieten en uit te monden in een ‘ordinaire belastingverhoging’. Dat zegt mobiliteitsclub VAB op basis van een eigen bevraging.

De geplande ingrepen in de inschrijvingstaks (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting sturen de mensen onvoldoende in de richting van een groener voertuig. Het zal vooral de prijs aan de pomp zijn die keuze van de consument zal sturen, meent VAB.

De Vlaamse regering besliste in september de autofiscaliteit bij te sturen. Zowel via de eenmalige inschrijvingstaks (BIV) als via de jaarlijkse verkeersbelasting wil ze mensen in de richting van milieuvriendelijker wagens sturen. Men wil de aankoop van dieselwagens en meer vervuilende voertuigen ontmoedigen en alternatieven zoals elektrische wagens stimuleren.

Maar die doelstelling zal wellicht niet gehaald worden, denkt VAB. Zo zijn de tariefverschillen te klein om de keuze van de consument te beïnvloeden. De hele hervorming is ook weinig transparant

Bovendien zitten er tegenstrijdigheden in de hervorming. Terwijl de hervormde BIV mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens uit een hogere Euroklasse, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens.

De hele hervorming leidt tot onzekerheid. Uit de VAB-bevraging blijkt bijvoorbeeld dat een kleine helft van de huidige dieselrijders nog niet weet op welke brandstof hun toekomstige wagen zal rijden. Slechts één op de zeven zou bij diesel blijven, terwijl een kwart zou overschakelen op benzine. Bij de benzinerijders ligt dat helemaal anders: daar zouden vier op de vijf bij benzine blijven; de overigen denken vooral aan hybride of elektrische aandrijving.

Volgens VAB zal het dus niet de hervorming van de BIV en de verkeersbelasting zijn die de consument in de richting van een groenere wagen zal sturen. Vooral de prijs aan de pomp zal de doorslag geven.

Veel automobilisten beseffen echter onvoldoende wat de impact van de accijnsverhoging zal zijn. Door te sleutelen aan de accijnzen zal diesel de komende jaren geleidelijk aan duurder worden, om vanaf 2018 ongeveer even duur te zijn als benzine - of mogelijk zelfs een tikkeltje duurder.

VAB becijferde dat de nieuwe fiscaliteit voor dieselrijders een meerkost van meer dan 2.000 euro zal betekenen over een periode van 8 jaar. De accijnsverhoging zal daarvan 60 tot 90 procent uitmaken. Benzinerijders zullen over 8 jaar gemiddeld zo'n 1.000 euro besparen op hun autokosten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n