Advertentie

VW ziet 'Amerikaanse redder' opstappen

Winfried Vahland leidde met succes het merk Skoda en moest in Noord-Amerika orde op zaken stellen. ©© Fredrik von Erichsen/dpa/Corbis

Uitgerekend de topmanager die het merk VW na de dieselfraude in de Verenigde Staten weer op de kaart moest zetten, stapt na 25 jaar dienst verrassend op bij de Duitse autogigant.

Het rommelt volop bij Volkswagen  in de nasleep van het dieselfraudeschandaal, dat CEO Martin Winterkorn de kop kostte en de autobouwer miljarden gaat kosten. Volgens het dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) stapt nu ook Winfried Vahland op.

Het vertrek is een complete verrassing. Vahland bouwde de voorbije jaren niet alleen met succes de Tsjechische dochter Skoda uit als kwalitatief budgetmerk van de groep, eerder zorgde hij er voor dat de Chinese markt één van de grote winstmotoren van de groep werd.

Vahland, die er 25 jaar bij de groep heeft opzitten, moest ook de rechterhand van de nieuwe CEO Matthias Müller worden bij het puinruimen. De raad van bestuur van VW benoemde Vahland eind september tot de topman van de nieuwe afdeling Noord-Amerika. Een cruciale job: VW bijt al decennia zijn tanden stuk op de Amerikaanse markt en na de dieselfraude ligt de reputatie van het markt er helemaal aan diggelen.

30 managers

Nog vandaag schrijft Der Spiegel dat de fraude met de emissienormen niet beperkt is tot een kleine groep ingenieurs. Volgens het weekblad waren 'minstens 30 managers' op de hoogte van de fraude. Dat bericht wordt door VW zelf ontkend.

Het grootste Duitse autoconcern moet momenteel alle zeilen bijzetten om het milieuschandaal aan te pakken, maar intussen stapelen de operationele problemen zich op. Met name in de gigantische fabrieken van Wolsburg duiken die op, schrijft Die Welt.

De krant heeft het over ‘nackte Angst’. Het probleem doet zich vooral voor in de assemblagehallen van ‘Fertigung II’. Daar rolt de nieuwe Touran van de band, de succesvolle compacte monovolume van Volkswagen. De opstart van het nieuwe model loopt echter niet van een leien dakje. Productiefouten zijn schering en inslag, en die verhelpen kost handenvol geld. Er zouden al tientallen Tourans met fouten staan wachten op aanpassing. Dat zorgt ook voor vertraagde leveringen en misnoegde klanten.

Komt daarbij dat in dezelfde fabiek ook de Tiguan wordt gebouwd. Voor de populaire compacte SUV van Volkswagen staat een opvolger klaar, maar het huidige model verkoopt nog steeds als zoete broodjes. En levert de groep stevige winsten op. Intussen wordt de assemblagelijn stilaan omgebouwd voor het nieuwe model, maar dat hindert de productie.

Dat terwijl elke verkochte wagen net nu superbelangrijk is voor de VW-groep. Het is bang afwachten hoe de verkoopcijfers de komende maanden zullen evolueren, in de eerste plaats in de VS.  

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud