Voltabox bestormt beurs met batterijen

©BELGA

De Duitse batterijexpert Voltabox maakt zich dankzij de hype rond e-mobiliteit op voor een succesvolle eerste beursdag.

Vrijdag krijgt de beurs van Frankfurt er een nieuw aandeel bij:  Voltabox.

Het bedrijf bouwt lithion-ionbatterijsystemen voor bussen, vorkheftrucks en andere industriële voertuigen.

De voorbereiding van de beursgang, die 152 miljoen euro in het laatje moet brengen, verliep veelbelovend. De vraag was 10 keer groter dan het aanvankelijk aangeboden aantal aandelen. Met een prijs van 24 euro belandde het aandeel aan de bovenkant van de prijsvork van 20 tot 24 euro.

Beleggers hopen mee te surfen op de verwachte boom van de e-mobiliteit. Hoewel de verkoop van elektrische auto's in België nog verwaarloosbaar is, verwacht het onderzoeksbureau IHS dat er tegen 2020 wereldwijd 13 miljoen elektrische auto’s per jaar van de band zullen rollen, van 2 miljoen in 2015. Tegen 2025 moeten dat er 32 miljoen worden, de huidige totale productie van GM, VW en Toyota samen.

Europa

Voltabox is een van de jonge spelers daar gretig op in spelen. Het bedrijf, dat pas in 2011 werd opgericht en amper 91 werknemers telt, is een dochter van Paragon. Dat Duitse bedrijf, gespecialiseerd in elektronica voor de automobielsector, ging in 2011 nog failliet. Tegen 2019 wil Voltabox een omzet van 100 miljoen euro halen. Vorig jaar bleef de omzet op minder dan 15 miljoen euro steken. 

Het bedrijf uit Delbrück spiegelt zich aan de spetterende beursgang van de machinebouwer Aumann  . De Duitse toeleverancier voor de autosector zag zijn koers sinds de beursgang in maart bijna verdubbelen. Ook Aumann vermarkt zich met klanten als BMW, Tesla en BYD als een cruciale schakel bij de productie van elektrische auto’s. Zo claimt het bedrijf met zijn draadwikkeltechnologie tot de helft minder koperdraad nodig te hebben.

De laatste tijd werpt Europa zich alsmaar meer op als hotspot voor batterijenproductie. Eerder deze week zette het kruim van het Europese bedrijfsleven een samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen op als antwoord op de Chinese dominantie. Ook twee Belgische kleppers, de chemiereus Solvay en de materialengroep Umicore zetten hun expertise in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content