Volvo Gent bouwt nieuwe Chinese auto

De compacte SUV 01 is het eerste model van Lynk & Co. ©Bloomberg

De Volvo-fabriek in Gent gaat auto's produceren voor Lynk & Co, het Chinese merk dat net als Volvo eigendom is van de Chinese groep Geely.

Eind 2019 moeten de eerste auto's van Lynk & Co in Gent van de band rollen, laat Volvo weten in een persbericht. Later op maandag geeft Lynk meer tekst en uitleg op een persevenement in Amsterdam.

Volvo Gent krijgt de primeur om de eerste Chinese auto voor de West-Europese markt te bouwen. 'We zien heel veel potentieel voor dit nieuwe merk. We geven Lynk & Co met plezier de steun van Volvo's technologische en industriële expertise', zegt Volvo-CEO Hakan Samuelsson.

Auto's van Volvo en Lynk in dezelfde fabriek bouwen leidt tot besparingen en tot positieve effecten op de tewerkstelling, luidt het ook. 'Onze fabriek in Gent is een van de meest efficiënte in Europa, met hoog opgeleid personeel', zegt Javier Varela van Volvo in het persbericht over de aankondiging.

De toekenning van de Lynk-wagens aan Gent komt niet als een complete verrassing. Het was bekend dat Volvo Gent een grote kanshebber was om de productie ervan in de wacht te slepen. Lynk & Co was al een tijdje op zoek naar een geschikte uitvalsbasis in Europa.

5.000 mensen

'We zullen produceren voor Europa in Europa en concentreren ons aanvankelijk op hybride modellen. Het houdt absoluut steek dat we onze Europese productie beginnen samen met een merk dat bekendstaat om veiligheid, kwaliteit, ontwerp en internationale aantrekkingskracht', zegt Alain Visser, de Belgische topman van Lynk.

Bij Volvo Gent, waar zo'n 5.000 mensen werken, rolden vorig jaar 240.000 auto's van de band. Het gaat onder meer om de nieuwe compacte SUV XC40, die onlangs werd uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar, en die hetzelfde onderstel heeft als de 01, het eerste model van Lynk & Co. De productie van de XC40 begon in de zomer, en werd onlangs door het succes van het model uitgebreid.

Eind volgend jaar komen er een hybride en een elektrische versie van de XC40 bij. Voorlopig maakt Gent ook nog de breakmodellen V40 en V60. Volvo telt twee fabrieken in Europa: Gent en Torslanda, in de buurt van Göteborg.

Vakbonden

Ook de bediendevakbonden zijn blij met de komst van het Chinese merk. 'Goed nieuws en in lijn met de verwachtingen', laten ze weten aan het persagentschap Belga. De mogelijke komst zou al ter sprake gekomen zijn tijdens een bezoek van Li Shufu, de topman van Volvo Cars-eigenaar Geely, aan de Gentse fabriek enkele jaren geleden.

De bonden benadrukken dat de werkgelegenheid in Gent langer gegarandeerd is. 'Voor de klant zal het een switch zijn. Destijds werd ook vreemd opgekeken bij de komst van Japanse en Koreaanse wagens naar Europa', klinkt het. 'Maar wij bouwen de auto's liever hier dan dat ze in China van de band lopen.' 

Een andere vakbondsman geeft aan dat de productie voor Lynk en Co een 'nieuw fenomeen' is. 'Meestal is het omgekeerd, en trekken de Europese autobouwers naar China.' Volvo voert een beleid om auto's te bouwen waar ze verkocht worden. 

De vakbonden denken wel dat de timing voor het nieuwe model, tegen eind volgend jaar, een serieuze uitdaging zal vormen. 'Het zal niet evident zijn en spannend worden, maar we hebben in het verleden al bewezen dat we dit tot een goed eind kunnen brengen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect