Advertentie

Volvo begint zijn eigen Tesla

De Polestar 1, het nieuwe sportmerk van Volvo ©Volvo Car

Polestar is een apart merk onder de vleugels van Volvo - in handen van het Chinese Geely - dat krachtige elektrische auto's gaat verkopen.

Het nieuwe sportmerk en het eerste model, de Polestar 1, zijn dinsdagmiddag in Sjanghai voorgesteld. De auto staat tegen de zomer van 2019 bij aparte Polestar-dealers, die er ook in Belgiƫ komen.

Polestar geldt als een rivaal voor het Amerikaanse Tesla. Maar in tegenstelling tot bij Tesla is de eerste auto die Polestar gaat maken geen volledig elektrische auto. De in Sjanghai gepresenteerde wagen is een plug-inhybride die naast elektromotoren ook een bewerkte versie van de huidige benzinemotoren van Volvo zal bevatten. Als de Polestar alleen op zijn batterijen rijdt, komt hij 150 kilometer ver. De combinatie van een elektro- en benzinemotor levert 600 pk, maar over specifieke prestaties wil Polestar noch Volvo iets kwijt. 

Ook over de prijs is nog niets bekend, maar Polestar-CEO Thomas Ingenlath belooft dat de auto in eerste instantie alleen te huur zal zijn. 'Je kunt een abonnement van twee of drie jaar op de Polestar 1 nemen. Daarin zit alles. Verzekering, onderhoud, enzovoort.' De 'aankoop' zal grotendeels online plaatsvinden.  

De Polestar 1 zal vanaf 2019 via eigen dealers worden verkocht. ©Volvo Car

Volvo en Volvo-moeder Geely pompen 5 miljard yuan (640 miljoen euro) in de ontwikkeling van het nieuwe merk. Hoewel de naam verwijst naar de arctische poolster en dus naar de Scandinavische afkomst van moederbedrijf Volvo, zullen alle Polestars worden gebouwd in een nieuwe fabriek in het Chinese Chengdu. Volvo is sinds 2010 eigendom van het Chinese Geely. In Chengdu zullen vanaf de tweede helft van 2019 ook de exemplaren van een tweede Polestar-model van de band rollen. 

Dat tweede model moet een rechtstreekse rivaal worden voor de Model 3 van Tesla. Die elektrische sedan zet het Amerikaanse merk in de markt vanaf 35.000 euro. Tesla heeft er 400.000 bestellingen voor op zak, maar de productiestart verloopt buitengewoon problematisch

Polestar is geen 'fake hybride'

Zuiver elektrisch moet de Polestar 1 zeker 150 kilometer kunnen rijden. Met een batterijcapaciteit van 44 kilowattuur, zal de Polestar wel elektrisch genoeg zijn om in ons land onder het fiscale gunstregime voor groene auto's te blijven vallen.

Dinsdag lekten in De Tijd de omstandigheden uit waaronder de federale regering hybride auto's al dan niet als 'fake hybrides' beschouwt. Met zijn batterij van 44 kilowattuur zou de Polestar 1 4.400 kilo (het gewicht van bijna twee Porsche Cayennes) mogen wegen voordat hij als fakehybride zou worden gekwalificeerd. 

In 2021 volgt een derde Polestar-model, een grote volledig elektrische SUV. Alle Polestar-modellen zullen gretig gebruikmaken van wat moeder Volvo aan onderdelen te bieden heeft. Zo staat de Polestar 1 op een ingekorte versie van het onderstel waarop ook de populaire XC90, S90, V90 en XC60 gebouwd worden. Ook het interieur en zelfs de kenmerkende Volvo-koplampen neemt Polestar over.

Net als zo'n beetje de hele gevestigde auto-industrie heeft Volvo zich bekeerd tot de elektrische auto. In juli beloofde CEO Hakan Samuelsson dat vanaf 2019 elk nieuw Volvo-model alleen nog maar beschikbaar zal zijn met een hybride of volledig elektrische aandrijving. Volvo's met alleen nog een benzine- of dieselmotor zullen vanaf dan langzamerhand uit het gamma verdwijnen. Tegelijkertijd belooft Samuelsson tussen 2019 en 2021 minstens vijf nieuwe volledig elektrische modellen te introduceren, waarvan drie Volvo's en twee Polestars.

Voormalige sportdivisie

Polestar staat in principe los van die elektrificatierush van Volvo. In de eerste plaats zullen Polestars niet als hybrides, maar als elektrische auto's op de markt komen. Daarmee zet de Volvo-dochter zich rechtstreeks tegenover Tesla, dat alleen elektrische auto's bouwt. En er zijn meer overeenkomsten met het bedrijf van Elon Musk: net als Tesla is Polestar eerst een vooral een producent van luxeauto's met een stevig motorvermogen. 

Polestar maakte tot twee jaar geleden sportieve versies van normale Volvo-modellen, zoals de zakensedan S60, en was te vergelijken met de sportdivisies AMG van Mercedes-Benz en M van BMW. Een groot commercieel succes waren ze echter nooit: in 2015 werden in totaal niet meer dan 750 tot Polestar omgebouwde Volvo's verkocht, terwijl het Zweedse merk zelf bijna 400.000 auto's aan de man wist te brengen.

Polestar maakte tot nu toe extra sportieve versies van bestaande Volvo's, zoals deze XC60. ©rv

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud