Afkeer van diesel doet CO2-uitstoot nieuwe auto's stijgen

Anders dan vroeger worden in ons land meer benzine- dan dieselwagens verkocht en benzinewagens stoten meer CO2 uit. ©REUTERS

Voor het eerst sinds 1995 stijgt de CO2-uitstootwaarde van nieuwe wagens.

Voor het eerst in meer dan twee decennia stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens die in België worden ingeschreven. Uit cijfers van de automobielorganisatie Febiac blijkt dat de gemiddelde uitstoot van een nieuwe wagen is gestegen van 115,8 gram CO2 per kilometer in 2017 naar 119,1 gram in 2018.

Tussen 1995 en 2017 nam de CO2-uitoot van nieuwe wagens jaar na jaar af. In 2017 was sprake van een stagnatie, in 2018 van een stijging. Dat is het gevolg van de stijgende populariteit van benzinewagens, die meer CO2-uitstoten. De uitstoot van CO2 is de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde.

Schadelijke NOx

Tot enkele jaren geleden was België het dieselland bij uitstek. Onder meer door de dieselgateaffaire bij Volkswagen en de hogere prijzen aan de pomp is de populariteit van dieselwagens getaand. Tien jaar geleden waren nog bijna acht op de tien nieuwe wagens een diesel, vorig jaar was dat nog 35,5 procent.

In plaats van diesels kopen Belgen nu veel vaker een wagen met een benzinemotor. Maar liefst 58,6 procent van de nieuwe wagens was vorig jaar een benzine. Duurzamere alternatieven, zoals hybrides en elektrische wagens, blijven steken op 6 procent van het nieuw ingeschreven auto’s.

Diesel stoot minder CO2 uit, maar wel meer andere schadelijke stoffen. Bij de verbranding van diesel komen stikstofoxides vrij (NOx), die zeer schadelijk zijn voor de gezondheid en kunnen leiden tot ademhalingsproblemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect