Alle ogen gericht op Ford Genk

De spanning stijgt in Genk. Om 9 uur begint een ondernemingsraad bij Ford Genk en het personeel houdt rekening met het ergste, een sluiting van de fabriek. Dat zou 10.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs kosten.

Na de ondernemingsraad heeft de directie van Ford Europa een afspraak met Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en daarna met premier Elio Di Rupo (PS). Dat wordt door de bonden van Ford Genk als onrustwekkend gezien en een voorbode voor slecht nieuws.

Het overleg met Peeters, op verzoek van Ford, vindt plaats op zijn kabinet. Ook de ministers Ingrid Lieten, Geert Bourgeois en Jo Vandeurzen zullen aanwezig zijn. Lieten en Vandeurzen zijn Limburgse excellenties en Lieten is daarnaast ook viceministerpresident voor de sp.a. Later op de dag volgt een topoverleg met de bevoegde Vlaamse ministers, een vertegenwoordiger van de federale regering, de sociale partners, de directie van Ford Genk, de Limburgse gouverneur en een vertegenwoordiger van de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM).

Peeters verwacht geen positief nieuws. 'Anders zou men geen bijzondere ondernemingsraad bijeenroepen. Maar laat ons hopen dat het toch geen sluiting wordt.'

We moeten de hoge loon- en energiekosten grondig bekijken.
Kris Peeters,
Minister-president

De minister-president benadrukt dat Vlaanderen alles uit de kast heeft gehaald om Ford Genk hier te houden, onder meer met subsidies, al merkt hij op dat het geld nog niet werd uitgegeven omdat het was gekoppeld aan opleiding in het kader van de bouw van een productielijn en de bouw van wagens. 'Als men morgen komt zeggen dat bepaalde beloften werden gedaan in een ander kader, dan moeten we kijken hoe we daarop gaan reageren.'

De federale overheid nam jaren geleden stappen om ploegenarbeid goedkoper te maken. Nu rijst volgens Peeters een nieuw belangrijk probleem, met name de te hoge loon- en energiekosten. Die vormen een 'extra handicap' voor de hele industrie 'die zo belangrijk is in Vlaanderen. We moeten die hoge kosten grondig bekijken', zei hij op Radio 1.   

Vorige maand werd ook al gevreesd voor het voortbestaan van de fabriek, maar die vrees ebde zo goed als weg na de aankondiging dat Ford Genk drie nieuwe modellen mag bouwen. Vanaf oktober volgend jaar rolt normaal de nieuwe Mondeo van de band en in 2014 volgen de nieuwe S-Max en dito Galaxy.

Dat neemt echter niet weg dat Ford als gevolg van de crisis en de overcapaciteit in de sector nog steeds een reorganisatie plant in Europa. Een maand geleden raakte bekend dat die honderden banen zal kosten. 

Zwaar

Alles kan, we hebben geen enkel idee.
Luc Prenen ,
ACV-vakbondsman

Over wat er woensdag wordt aangekondigd is officieel niets bekend. 'Niemand heeft de toelating om wat dan ook maar te zeggen', zei een niet bij naam genoemde verantwoordelijke van ABVV Metaal aan Reuters. 'We gaan ervan uit dat het om een zeer zware aankondiging gaat.' Rohnny Champagne van ABVV Metaal zegt dat de bijeenkomst zal gaan over de 'economische crisis'.

Een andere zegsman van ABVV Metaal zegt aan De Tijd ook niet op de hoogte te zijn van de agenda van de vergadering. Dreigt een sluiting? 'Daar ga ik niet op in.' Luc Prenen van het ACV tast eveneens in het duister: 'Gaat het over het Europees besparingsplan? Alles kan, we hebben geen enkel idee.'

De bonden blokkeren de poorten van Ford Genk, minstens tot na de bijzondere ondernemingsraad. Ze willen verhinderen dat wagens het terrein verlaten. Bij Ford in Genk wordt deze week niet gewerkt wegens economische werkloosheid.

Verzet

Ford wil de fabriek in Genk eind 2013 sluiten.
Frankfurter Allgemeine Zeitung

Voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung is het duidelijk wat in de lucht hangt: 'Ford wil zijn sterk onderbenutte fabriek in Genk indien mogelijk eind 2013 sluiten. Dat wordt bevestigd door bedrijfskringen, die echter rekening houden met hevige tegenstand van de vakbonden.'

Reuters citeert bronnen die vertrouwd zijn met de productieplannen van Ford. Zij zeggen dat de automaker bereid is de fabriek af te bouwen en de nieuwe Mondeo, die normaal over een jaar naar Genk komt, elders te laten maken. De voorlopige startdatum (voor de Mondeo, red.) betekent geen respijt voor Genk, aldus de bronnen van Reuters die anoniem willen blijven.

De Duitse krant spreekt over de mogelijkheid om de Amerikaanse zusterversie van de Mondeo in te voeren in Europa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud