Aston Martin trekt naar de beurs

De Aston Martin DB10 Spectre, speciaal gebouwd voor James Bond, werd in februari vorig jaar voor 2,4 miljoen pond geveild bij het Londense veilingshuis Christie's. ©Photo News

Aston Martin, de iconische Britse bouwer van sportwagens, overweegt om volgend jaar naar de Londense beurs te gaan.

Met de beursgang zou Aston Martin kunnen surfen op het succes van de Italiaanse sportwagenproducent Ferrari , dat in 2015 van FiatChrysler werd afgesplitst en succesvol naar de beurzen van New York en Milaan trok. Het exclusieve Aston Martin is vooral bekend als favoriete automerk van Britse filmheld James Bond en  is voor 37 procent in handen van Investindustrial, een Italiaans investeringsfonds met 5,6 miljard euro aan vermogen onder beheer. Daarnaast behoren ook het Koeweitse Investment Dar en Adeem Investment tot de eigenaars. Het nieuwsagentschap Bloomberg meldde het nieuws op basis van 'bronnen dichtbij het bedrijf'. 

Ferrari

2,7 miljard euro
Pas je dezelfde multiples toe als die welke Ferrari haalt na zijn beursgang, dan zou de waarde van Aston Martin uitkomen op 2,7 miljard euro.

Hoewel Aston Martin de mogelijke beursgang niet bevestigt, zijn experts al aan het rekenen geslagen. Ze stellen dat Aston Martin een gelijkaardige waardering als Ferrari kan bereiken.

Dat aandeel steeg sinds de beursgang met 64 procent en dat waardeert Ferrari op 16 miljard euro. De waarde van de Italiaanse sportwagenbouwer ligt daardoor intussen op 14 keer de operationele bedrijfskasstroom. Pas je dezelfde multiple toe op Aston Martin, dan zou dit 2,3 miljard pond (2,7 miljard euro) waard zijn.

Toch ligt het wereldwijde renommee van Aston Martin een pak lager dan Ferrari. Het merk komt niet voor top 500 van wereldmerken van het marktonderzoeksbureau Brand Finance en bouwt met 4.000 wagens per jaar minder dan de helft van het aantal dat Ferrari jaarlijks aan de man brengt.

Het neemt niet weg dat Aston Martin in het eerste kwartaal van dit jaar een mooie groei neerzette, vooral door het succes van zijn 180.000 euro kostende model DB11. Het bedrijf verwacht over heel 2017 een operationele kasstroom (ebitda) van 160 miljoen pond (187 miljoen euro), een stijging met 60 procent.

Natuurlijke exit

Het gerucht van een beursnotering hangt al sinds 2011 rond het bedrijf, toen de voormalige CEO Ulrich Bez dat noemde als een 'natuurlijke exit voor de bestaande aandeelhouders'. 

In een splinternieuwe fabriek in Wales gaat Aston Martin binnenkort de DBX produceren, een naar eigen zeggen 'praktische en familievriendelijke' SUV, waarbij de nadruk minder zou liggen op exclusieve luxe en snelheid. Het Britse bedrijf breidde zijn productgamma ook uit naar yachten, appartementen en handtassen.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content