Advertentie
Advertentie

Audi bevestigt vertrouwen in Brussel

De productie van de Audi A1 stopt in 2017 in Brussel. Het personeel kreeg de garantie dat er een ander model komt. ©BELGA

Audi Brussels krijgt in 2018 een nieuw model. Welk is nog niet duidelijk. Maar de bonden zijn niet ongerust. ‘De directie bevestigt haar vertrouwen in de fabriek en het personeel. Dat is wat telt.’

De autobouwer Audi in Vorst wacht nog altijd met spanning op de toewijzing van een nieuw model. Nu bouwt men in de Brusselse vestiging van de Duitse autogroep de stadsauto Audi A1. Maar de productie daarvan stopt in 2017 en de opvolger is nog altijd niet bekend. De beslissing werd vorig jaar al verwacht, maar kwam er niet. Ook de informatievergadering van de directie voor het personeel donderdag bracht geen uitsluitsel.

Slecht nieuws? ‘Toch niet’, zegt ACV-vakbondssecretaris William Van Erdeghem. ‘Op de vergadering kregen we van de directie herbevestigd wat vorig jaar al is gezegd. Namelijk dat de toekomst van de fabriek en het personeel op lange termijn is gegarandeerd. Er is ook nog eens bevestigd dat er in 2018 een nieuw model naar Brussel komt. Welk is niet bekend. Maar eigenlijk doet dat er voor mij momenteel niet toe. Het belangrijkste wat gezegd is, is dat het huidige personeel zich geen zorgen hoeft te maken. Voor de rest kan het alle richtingen uit.’

Lange termijn is volgens Van Erdeghem de levensduur van een nieuw model, ‘zeg maar een jaar of zes’. Volgens de Belgische directie is de A1 op lange termijn geen ideaal scenario voor Vorst ‘door de kostenstructuur van de fabriek’. Wat daarmee precies wordt bedoeld, werd niet uitgelegd.

Ook Van Erdeghem houdt er rekening mee dat Brussel niet de opvolger van de A1, de nieuwe A1 dus, krijgt. ‘Audi maakt tal van nieuwe modellen. Mogelijk komt Brussel in een Europese stoelendans terecht waarbij tussen verscheidene Audi-fabrieken met modellen wordt geschoven’. In die stoelendans zou ook de grote Seat-fabriek in het Spaanse Martorell, bij Barcelona, betrokken zijn. Die zou ook nieuwe Audi’s gaan bouwen.

Het meest interessante scenario, aldus de vakbondstopman, is dat Audi Brussels geen klein, maar een groot opvolgingsmodel krijgt omdat de marges daarop hoger liggen. Een ding is zeker, aldus Van Erdeghem: Vorst zal niet de Q3 bouwen, de nieuwe sportieve terreinwagen van Audi. ‘Begin vorig jaar ging iedereen daar nochtans van uit. Ook de directie, maar ondertussen zijn we 100 procent zeker dat de Q3 niet komt. Daarom wil ik me ook niet verder uitspreken over mogelijke andere scenario’s. We zullen wel zien wat er komt.’

Ook collega Pascal Van Cauwenberghe is tevreden met de boodschap van de Audi-directie. ‘We zijn niet ongerust. We zijn Ford Genk of Opel Antwerpen niet. Men vergeet dat we de A1 nog tot eind 2017 bouwen en dat er de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd in de fabriek.’

Woordvoerder Jurgen Thysmans van Audi Brussels verwacht dat de definitieve toewijzing van het nieuwe model voor Vorst voor eind dit jaar valt. Mogelijk in november als de wereldconcernraad van VW in Wolfsburg bijeenkomt. ‘We zijn al bezig om de infrastructuur van onze fabriek voor te bereiden op het nieuwe model. Maar het is niet aan ons om over de opvolging van de A1 te speculeren. Het is een heel gevoelig dossier. De directie heeft aan de werknemers gevraagd te focussen op het huidige model en bevestigt dat Brussel in 2018 een nieuw model krijgt. Dat is officieel.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud