'Audi Brussel kampt met productieproblemen'

De Audi E-tron viel al te bezichtigen op het Brusselse Autosalon. ©Tim Dirven

Door een tekort aan accu's bouwt de fabriek van Audi in Brussel voorlopig minder elektrische E-trons dan gepland.

Audi had aanvankelijk gepland om elke dag 300 elektrische E-trons in Brussel te bouwen. Maar de Duitse autobouwer slaagt er niet in dat aantal te halen. Voorlopig rollen in Brussel maar 150 elektrische SUV's per dag van de band, meldt de Bayerischer Rundfunk op basis van informatie van toeleveranciers en medewerkers. 

150
Audi Brussel
Audi Brussel bouwt voorlopig 150 E-trons per dag, in plaats van de voorziene 300.

Volgens de regionale omroep is de vertraging te wijten aan de batterijleverancier LG. Die verstuurt momenteel te weinig accu's uit zijn fabriek in Polen naar Brussel. Eerder raakte al bekend dat Audi in conflict ligt met zijn cruciale toeleverancier. Door de grote vraag eiste het Zuid-Koreaanse bedrijf volgens Duitse media plots 10 procent meer geld voor zijn batterijen.

Op schema

De Belgische vakbonden bevestigen dat de batterijaanvoer naar Vorst moeilijk loopt. 'Soms zijn er te weinig, soms te veel.' Omdat LG recent zijn cellenproductie van Zuid-Korea naar Polen verhuisde, moesten de accu's opnieuw worden gehomologeerd, wat tot vertraging leidde.

Volgens de vakbonden zit de opstart van de E-tron intussen wel op schema. Sinds kort loopt de productie in twee ploegen en zou de fabriek 200 auto's per dag maken.

Audi, dat nooit productiedoelen vrijgeeft, wilde niet reageren op de berichten. Volgens een woordvoerster gaat elke modelopstart gepaard met uitdagingen, die het bedrijf samen met ontwikkelingspartners en toeleveranciers oplost. 

Bij Audi Brussel valt te horen dat de fabriek de startvolumes voor de Europese markt al volledig heeft geleverd. De eerste volumes voor de Noord-Amerikaanse markt worden binnenkort afgesloten. 'De fabriek bouwt de E-tron volgens een met de toeleveranciers afgesproken productieprogramma', zegt woordvoerder Andreas Cremer. 

20.000 reserveringen 

De eerste E-tron rolde in september in Brussel van de band. Eind vorig jaar werden de eerste auto's uitgeleverd. Volgens de Bayerischer Rundfunk noteerde Audi al 20.000 reserveringen voor zijn paradepaardje. In België werden al 2.500 exemplaren besteld. De levertijd ligt naar verluidt rond vijf maanden.  

De batterijcellen van LG zijn niet het enige probleem waarmee Audi bij de opstart van zijn eerste volledig elektrische model kampt. Het Beierse bedrijf moest de leveringsstart van het model vorig jaar al uitstellen door een softwarebug. Audi blies ook de geplande officiële voorstelling van de auto in Brussel af omdat de toenmalige CEO Rupert Stadler in de gevangenis zat.

Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in de fabriek in Vorst, die helemaal werd aangepast aan de elektrische productie. De Gentse fabrieksbaas Patrick Danau (62) gaat binnenkort met pensioen. Hij wordt vervangen door de Duitser Volker Germann.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect