Audi immuun voor crisis

Autobouwer Audi lijdt niet onder de crisis.

De Duitse autoconstructeur Audi boekt de eerste helft van dit jaar een operationele winst van 2,9 miljard euro. Een stijging met 13,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee toont de Volkswagen-dochter zich immuun voor de crisis op de Europese automarkt.

De eerste zes maanden van dit jaar verkocht Audi 733.250 wagens. Een stijging met 12,3 procent. De operationele winst steeg in dezelfde periode met 13,2 procent tot 2,9 miljard euro. De doelstelling van de constructeur uit Ingolstadt blijft om dit jaar 1,4 miljoen wagens te slijten. Honderdduizend meer dan vorig jaar.

Audi legt cijfers voor waar andere merken enkel kunnen van dromen. Zijn rechtstreekse concurrent Daimler, de fabrikant van Mercedes-Benz wagens, boekte het eerste halfjaar een operationele marge van 8,5 procent. Bij Audi bedraagt die marge liefst 11,5 procent. Vorig jaar lag die marge wel nog 0,3 procentpunt hoger. In het luxesegment kan enkel BMW Audi nog naar de kroon steken. De autobouwer uit Beieren komt woensdag met resultaten voor de eerste zes maanden van het jaar.

Het management van Audi denkt nog steeds dezelfde operationele winst te kunnen maken als vorig jaar. Toen klokte de winst af op 5,3 miljard euro. 'Op voorwaarde dat de economische omstandigheden niet drastisch verslechteren', nuanceerde financieel directeur Alex Strotbek de doelstelling. Daarmee zou Audi, net als moederbedrijf Volkswagen, aantonen dat het bijna immuun is voor de crisis in de Europese auto-industrie.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud