Audi investeert fors

(foto getty) ©AFP

Terwijl branchgenoten als Ford, Opel en Peugeot saneren, gaat de Duitse autobouwer Audi in de komende vier jaar 13 miljard euro investeren in de ontwikkeling van modellen en in bijkomende fabrieken. Tegen 2020 wil Audi de buren van BMW van de troon stoten als grootste aanbieder van luxueuze wagens.

Audi-baas Rupert Stadler toont zich tegenover het persbureau Reuters weinig bezorgd over de autoconjunctuur: 'We halen onze voet niet van het gaspedaal, want na de crisis komt er ook weer een herneming. Dat was ook zo in 2008 en 2009. Daarom blijven we investeren in producten, innovaties en installaties.'

En die investeringen zullen 13 miljard euro belopen. 8 miljard daarvan gaat naar de Duitse fabrieken van Ingolstadt en Neckarsulm. Voorts wil Audi nieuwe fabrieken gaan bouwen in Hongarije, China en Mexico. 'Met de uitbouw bereiden we ons voor op verdere groei', voegde CFO Axel Strotbek toe.

Dat de Brusselse vestiging (Vorst) niet voorkomt op het investeringslijstje, hoeft nog niet meteen verontrustend te zijn. Het is een van de recentste fabrieken, en de A1 die er gemaakt wordt, zou tot ongeveer het eind van dit decennium moeten meegaan. Het model verkoopt nu erg goed.

Weliswaar is Audi wellicht in het hoofdkwartier in Duitsland al aan het design van updates bezig, maar de noodzakelijke investeringen om de fabriek aan te passen als het model verandert, zijn normaal gezien niet voor de eerstkomende jaren. In tussentijd plant Audi al wel een vernieuwing van de lakafdeling in de komende twee à drie jaar.

Qua technologische ontwikkelingen blijft de focus liggen op steeds lichtere materialen en elektrische aandrijving, maar ook nog het steeds efficiënter maken van de klassieke verbrandingsmotor.

Tegen 2020 wil Audi jaarlijks meer dan 2 miljoen auto's verkopen en de rivaal uit dezelfde Beierse regio BMW als leverancier van luxueuzere wagens van de troon stoten. Dit jaar zal de teller eindigen op ongeveer 1,4 miljoen voertuigen, met dank aan de groeiende verkoop in China.

BMW

De uitdaging is dus groot, want BMW meldde net een recordverkoop te hebben geboekt dit jaar van 1,8 miljoen voertuigen. Helemaal verrassend is het niet dat BMW zijn doel haalt om een record neer te zetten, want een goede twee weken geleden was al bekendgemaakt dat de teller na elf maanden inderdaad richting een record tikte.

Voor 2013 mikt BMW opnieuw op een groei van de verkoop, ondanks de moeilijke economische context. 'In Europa zien we geen groei van de markt, in het beste geval wordt het een stabilisering', zei CFO Friedrich Eichiner. Hij verwacht echter wel een groei met 5 procent van de Amerikaanse markt, en zelfs beter in het luxesegment, en rekent ook op groei in Australië, Rusland, Korea en Turkije. Ook de Chinese automarkt zou moeten groeien als het beleid een algemene economische groei van ongeveer 8 procent blijft nastreven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud