Audi roept 200 e-trons terug in België

Audi lanceerde vorig jaar zijn eerste elektrische auto, de e-tron. ©EPA

De Audi-invoerder D'Ieteren is gestart met de terugroeping van 200 elektrische e-trons, die mogelijk in brand kunnen schieten. De operatie is een nieuwe tegenvaller voor het Brusselse model.

De Belgische Audi-invoerder D'Ieteren heeft deze ochtend een terugroepactie van 200 Audi e-trons opgestart. Dat bevestigt woordvoerster Sofie Luyckx aan De Tijd. 

De e-tron is de volledig elektrische SUV die in de Brusselse fabriek van Audi wordt gebouwd. Maandag meldde de Duitse autobouwer dat door een probleem in de afdichting van het laadstopcontact een risico bestaat dat water in het batterijcompartiment van de auto komt. 'In dat geval kan een kortsluiting en bijgevolg ook een brand niet volledig uitgesloten worden', stelde Audi, al heeft het bedrijf nog geen weet van incidenten.

Als er water in het batterijcompartiment komt, kan een kortsluiting en bijgevolg een brand niet volledig uitgesloten worden.
Sofie Luyckx
Woordvoerder D'Ieteren

Audi roept daarom wereldwijd 1.650 e-trons terug voor een reparatie. Volgens D'Ieteren zijn alleen modellen getroffen die tussen de productiestart vorig jaar en maart 2019 werden gebouwd.

Een derde van de betrokken auto's werd afgeleverd in de VS. Maar ook in België moeten 200 e-trons terug naar de garage. Dat is een aanzienlijk deel van de 300 e-trons die sinds de lancering vorig jaar in België werden ingeschreven, al pakte D'Ieteren eerder al uit met 2.500 bestellingen. 

Geen compensatie

De recall vindt plaats vanaf augustus. De dichting van de laadkabel wordt versterkt. Belgische klanten, die binnenkort een bericht krijgen, mogen volgens D'Ieteren voortrijden met hun e-tron, tenzij een waarschuwingslampje oplicht.

In tegenstelling tot de Amerikaanse eigenaars, die een vervangwagen en een tankkaart van 800 dollar krijgen, geeft D'Ieteren geen compensatie aan de gedupeerde Belgen. 'Er is geen tussenkomst aangezien de Belgische eigenaars wel kunnen blijven rijden met de auto', zegt Luyckx.

Eén calamiteit kan de hele markt onderuithalen. Audi kan zich niets veroorloven.
Mark Pecqueur
Autotechnoloog

Aangezien de fout veroorzaakt werd door een leverancier, kan de Belgische Audi-fabriek zich weinig verwijten. 'De afdelingen Technische Ontwikkeling en Kwaliteitszorg staan in contact met de leveranciers en passen de stukken indien nodig aan', zegt fabriekswoordvoerder Andreas Cremer. 'Dit is een gewone procedure.'

Volgens de autotechnoloog Mark Pecqueur neemt Audi het zekere voor het onzekere. 'Als één batterijcel een 'thermal runaway' heeft, waarbij de cel opwarmt door een inwendige kortsluiting, kan dat ook andere cellen aansteken en ontstaat een kettingreactie', zegt Pecqueur.

'De kans dat zich een probleem voordoet is zeer klein, maar het minste probleem met de batterij kan fataal zijn. Audi bokst op de belangrijke Amerikaanse markt op tegen heel wat gevestigde concurrenten. Eén calamiteit kan de hele markt onderuithalen. Audi kan zich dus niets veroorloven.'

Ramp

Hoewel het om een relatieve kleine terugroepactie gaat, is de maatregel een flinke tegenvaller voor Audi. De Beierse constructeur wilde met zijn elektrische auto de aanval inzetten op de hippe Amerikaanse autobouwer Tesla.

Maar de e-tron kreeg af te rekenen met tal van problemen. Audi moest de leveringsstart vorig jaar uitstellen door een softwarebug. Het bedrijf blies de geplande officiële voorstelling van de auto in Brussel af omdat de toenmalige CEO Rupert Stadler in de gevangenis zat. 

In maart bleek dat er minder auto's dan gepland in Brussel van de band rollen. Volgens Duitse media was de vertraging te wijten aan de batterijleverancier LG, die onvoldoende accu's uit Polen naar Brussel stuurt.

Audi gaat door een moeilijke periode. Het bedrijf uit Ingolstadt kampt met een zwak modellengamma en met de naweeën van het Dieselgate-schandaal uit 2015. De nieuwe CEO Bram Schot kondigde in januari aan dat Audi de komende vier jaar 15 miljard euro moet besparen.

Ook de verkoop van Audi draait al een tijd slecht. Van januari tot mei verkocht het premiummerk wereldwijd 6 procent minder auto's dan vorig jaar. In België daalde het aantal inschrijvingen voorlopig met 5,6 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect