Advertentie
Advertentie

Audi werkt aan sluiting fabriek in Vorst: dit jaar al 1.410 jobs weg

©BELGA

Audi start de wet-Renault op voor zijn fabriek in Vorst en de 3.000 mensen die er werken. In oktober zouden al 1.410 mensen hun job verliezen, eind volgend jaar rolt de laatste auto van de band.

De lokale directie van Audi Brussels heeft het nieuws dinsdagavond bekendgemaakt tijdens een uitzonderlijke ondernemingsraad. Die volgde direct op een crisisvergadering op het Audi-hoofdkwartier in het Duitse Ingolstadt, waar de laatste hand werd gelegd aan de productiecijfers van de eerste jaarhelft.

‘Audi overweegt het einde van de productie van de Q8 e-tron naar voren te schuiven’, klonk het dinsdagavond. Die elektrische SUV, het enige model van de fabriek in Vorst, zou daar aanvankelijk nog tot 2027 van de band rollen. Daarom lanceert het bedrijf ‘de intentie tot herstructurering’ die ‘kan leiden tot de sluiting van de fabriek’. De vakbonden spreken in een eerste reactie van een ‘catastrofale impact’.

Advertentie

De directie is concreet van plan om tegen oktober 1.410 van de 3.ooo jobs te schrappen. Begin 2025 sneuvelen vervolgens nog eens 600 banen. Dat is een gevolg van de nieuwe productieaantallen die Audi Brussels toegewezen krijgt. Terwijl er vorig jaar nog 53.555 Q8 e-trons gefabriceerd werden, zou het dit jaar nog maar om 20.000 tot 25.000 auto’s gaan. Daardoor kan het bedrijf terugvallen op één in de plaats van twee shifts. Volgend jaar wordt er nog gerekend op amper 6.000 wagens, waarna de Q8 e-tron twee jaar eerder dan verwacht uit Brussel verdwijnt.

Volgens de vakbonden rept Audi ook niet meer over een eventueel vervangend model. In het beste geval zou de vestiging in Vorst nog batterijen voor andere Audi- en Volkswagen-fabrieken mogen assembleren. ‘Dit is de sluiting van het bedrijf’, concludeert ACV Metea-hoofdafgevaardigde Ronny Liedts.

Winstwaarschuwing

De autobouwer start de wet-Renault op, wat in ons land een vereiste is wanneer een bedrijf een collectief ontslag plant. Ze voorziet in een gestructureerd overleg tussen de werkgever en de vakbonden. De wet kwam er na de plotse aankondiging van de sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde in 1997.

Advertentie

Audi lijkt de operatie goed voorbereid te hebben. Hoewel het zomerverlof normaal pas volgende week vrijdag begint, zijn de werknemers vorige week maandag al op economische werkloosheid gestuurd.

Audi lijkt de operatie goed voorbereid te hebben. Hoewel het jaarlijkse zomerverlof in de Brusselse fabriek pas volgende week vrijdag begint, zijn de werknemers al sinds afgelopen maandag op economische werkloosheid gestuurd. Dinsdag werden plots alle afgewerkte auto’s van de parking van Audi Brussels gehaald - vermoedelijk anticiperend op vakbondsacties.

De Volkswagen-groep grijpt de sanering in Vorst aan om meteen een stevige winstwaarschuwing uit te sturen. Europa’s grootste autobouwer boekt de mogelijke sluiting van Audi Brussels - samen met een paar andere tegenvallers - in als een eenmalige extra kost van 2,6 miljard euro. Daardoor zal de operationele winstmarge van de Volkswagen-groep dit jaar uitkomen op 6,5 tot 7 procent van de omzet, in plaats van de 7 tot 7,5 procent waarop ze tot nu toe had gerekend.

Ingestorte vraag

De Europese auto-industrie worstelt sinds eind vorig jaar met een tegenvallende groei van de verkoop van elektrische auto’s. Dat is vooral het gevolg van het einde van riante aankoopsubsidies in Duitsland, de belangrijkste automarkt. Dat liet zich met name voelen in de verkoop van de duurdere elektrische modellen, waaronder de Audi Q8 e-tron, op dat moment de op één na duurste e-auto uit de hele Volkswagen-stal.

Daar komt nog bij dat de Volkswagen-groep 2024 heeft bestempeld als een ‘overgangsjaar’. CEO Oliver Blume wil de winstgevendheid van het concern snel en stevig opvoeren. Dat is essentieel om de tientallen miljarden euro’s te kunnen ophoesten die nodig zijn voor de investeringen in elektrificatie en digitalisering. Daarbij heeft Blume begin dit jaar al duidelijk gemaakt dat alle Volkswagen-merken samen in Europa 10 procent te veel capaciteit hebben.

Advertentie

Dat de Q8 e-tron slecht verkoopt, is al geruime tijd te voelen in de Brusselse fabriek. De eerste maanden van dit jaar regende het al dagen en weken van economische werkloosheid, tot de directie eind maart structureler ingreep. Alle 371 tijdelijke contracten werden stopgezet en de productiesnelheid werd met een kwart verlaagd van 20 naar 15 auto’s per uur. Terwijl de cijfers in Vorst ook in 2023 al behoorlijk laag waren voor een autofabriek. Ter vergelijking: de Volvo-fabriek in Gent maakte vorig jaar 230.000 wagens, ruim vier keer meer dan Audi Brussels. In de Audi-fabriek in Ingolstadt rolden zelfs 400.000 auto’s van de band.

Met de Q6 e-tron komt de belangrijkste concurrent voor de Audi Q8 e-tron uit eigen huis. ©RV

Al snel bleek dat de instorting van de vraag naar de Q8 e-tron nog sneller verliep dan de afbouw van de productie in Vorst. Dat werd mee veroorzaakt door de lancering van de Audi Q6 e-tron. Die elektrische SUV is iets kleiner dan de Q8, maar wel veel moderner en uitgerust met de modernste batterijen en technologie. Daarmee had het Brusselse model plotseling een rivaal uit eigen huis.

Een ander veeg teken was het feit dat Audi maar bleef talmen met het toewijzen van een nieuw model aan Vorst. Terwijl wel al aangekondigd was dat de Q8 e-tron in 2027 zou verhuizen naar een Mexicaanse vestiging. De introductie van zo’n nieuwe auto vergt jaren voorbereiding, want de fabriek moet dan omgebouwd en het personeel bijgeschoold worden. De vakbonden gingen er daardoor vanuit dat Audi Brussels nog maar weinig toekomst had als er deze zomer geen opvolger voor de Q8 e-tron aangekondigd zou worden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.