Advertentie

Autobouwers pompen 700 miljoen euro in snelladers

Ionity heeft in ons land op acht plaatsen supersnelladers staan. ©Reuters

De automakers Volkswagen, Daimler, BMW, Hyundai en Ford pompen samen met het investeringsfonds BlackRock 700 miljoen euro in snellaadpalen voor elektrische auto's.

Het aantal snellaadpalen van het laadpalenbedrijf Ionity moet binnen vier jaar stijgen van 1.500 palen op 400 locaties langs Europese snelwegen naar 7.000 palen op 1.000 locaties. Daarmee komt Ionity aardig in de buurt van Tesla, dat 6.000 palen op meer dan 600 locaties heeft.

Laadinfrastructuur geldt als een cruciale schakel voor de doorbraak van elektrische auto's. Vooral voor de vaak sporadische langeafstandsritten, zijn snelladers langs snelwegen onmisbaar.

De investering gaat samen met de komst van een nieuwe aandeelhouder: de investeringsgigant BlackRock. Dat zet zich aan de zijde van het Volkswagen-concern, de Mercedes-moeder Daimler, BMW, Hyundai en Ford.

De snelladers van Ionity zijn net als de superchargers van Tesla en de laadpalen van het Nederlandse Fastned in staat de batterijen van elektrische auto's zeer snel op te laden.

Met een maximale capaciteit van 350 kilowatt hoeft een laadbeurt bij Ionity in principe met zo'n tien minuten niet heel veel langer te duren dan een tankbeurt van een auto met een verbrandingsmotor.

Op dit moment zijn er nog geen elektrische auto's die een batterij aan boord hebben die zo'n hoge laadsnelheid aankan. Zelfs bij een elektrisch topmodel als de Porsche Taycan is de laadsnelheid beperkt tot 270 kilowatt. Maar de verwachting is dat elektrische auto's de komende jaren met performantere accu's worden uitgerust.

Tanken bij supersnelladers als die van Ionity is aanzienlijk duurder dan elders, hoewel kortingstarieven gelden voor de elektrische auto's van de aandeelhoudende merken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud