Autobouwers starten nog dit jaar met Europees laadpuntennetwerk voor elektrische wagens

BMW, Mercedes-Benz, Ford en de merken uit het Volkswagen-concern beginnen nog dit jaar met de bouw van een gezamenlijk netwerk van laadpunten voor elektrische wagens.

Daarvoor hebben ze de joint venture Ionity opgericht. Ze mikken op 400 snellaadstations in heel Europa tegen 2020. De eerste twintig gaan nog dit jaar open. In eerste instantie zullen de snelladers alleen in Duitsland, Oostenrijk en Noorwegen worden geplaatst. Dit jaar moeten er nog twintig geopend worden.

Ze worden geplaatst op 120 kilometer van elkaar. Ionitiy ging daarvoor een samenwerking aan met enkele tankstationketens. In de loop van volgend jaar moet het netwerk groeien naar meer dan 100 stations.

Impasse

Met de joint-venture willen de autobouwers de impasse rond elektrische auto’s doorbreken. De auto-industrie klaagt al jaren dat elektrische auto’s alleen kunnen doorbreken als er voldoende infrastructuur in de vorm van oplaadpunten beschikbaar is. Tegelijk zijn overheden terughoudend om die laadpalen massaal  te plaatsen, omdat nog maar zo’n klein gedeelte van het wagenpark elektrisch is. Ionity moet die discussie over de kip en het ei een halt toe roepen.

70.000
Volgens het Duitse overheidsagentschap NPE moeten er alleen al in Duitland 71.000 openbare laaspalen komen om een doorbraak van de elektrische auto mogelijk te maken.

De 400 snelladers van Ionity zijn echter lang niet voldoende. Het Duitse overheidsplatform voor elektromobiliteit NPE becijferde dat er alleen al in Duitsland minstens 70.000 openbare laadpunten en 7.100 snellaadstations moeten komen om echt een doorbraak van de elektrische auto te bewerkstelligen.

Tesla heeft een eigen netwerk van snelladers in heel Europa. ©REUTERS

Aan de snellaadpunten zullen meerdere klanten tegelijk terechtkunnen met wagens van verschillende merken. De laadpunten zullen een capaciteit van maximaal 350 kilowatt hebben en de autobatterij sneller opladen dan bestaande systemen.

Of en wanneer de eerste laadpunten in België opduiken, blijkt niet uit de communicatie van de autobouwers. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) heeft voor 2020 minstens 2.500 extra publieke laadpalen beloofd. Tot nu toe zijn dat er iets meer dan duizend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud