Advertentie
Advertentie

Autodeeldienst BMW zint op Brussel

©DriveNow

DriveNow, de autodeeldienst van BMW, rijdt zich warm om actief zijn in het Brussels Gewest. Mits groen licht van de Brusselse regering is een uitrol vanaf begin volgend jaar mogelijk. Ook de deelauto’s van Smart lonken naar de hoofdstad. Cambio en de taxisector reageren behoedzaam.

Via de autodeeldienst van BMW zullen de clubleden toegang krijgen tot de gemarkeerde DriveNow-wagens die overal in het gewest geparkeerd kunnen staan. De leden kunnen de precieze locatie van de auto’s vinden via een app op hun smartphone. Het kan gaan om de compacte wagen BMW1, het elektrische model i3 of een auto van het zustermerk Mini. De dienst is vooral bedoeld voor korte afstanden in de stad. Na de rit laat u de wagen achter voor de volgende gebruiker. Om de parkeerkosten hoeft men zich niet te bekommeren, want die zijn inbegrepen in het lidgeld.

DriveNow, een joint venture van BMW en het verhuurbedrijf Sixt, is vandaag beschikbaar in vijf Duitse steden (Berlijn, München, Keulen, Hamburg en Düsseldorf), Wenen, Londen en San Francisco. In de volgende golf komen daar nog eens tot tien Europese steden bij, waaronder Brussel, dat als hoofdkwartier van de Europese instellingen een belangrijk podium is voor BMW. ‘DriveNow zou graag operationeel worden in Brussel’, bevestigt communicatiemanager Christophe Weerts van BMW België. ‘Een concrete timing is er nog niet, maar hoe sneller, hoe beter.’

München

München, een stad van vergelijkbare grootte en de bakermat van DriveNow, geeft een indicatie van wat de impact kan zijn in Brussel. Er rijden in de Beierse hoofdstad 420 wagens van de autodeeldienst rond, die gemiddeld zes tot zeven keer per dag gehuurd worden. De dienst telt er ruim 100.000 gebruikers, wat neerkomt op een op de veertien inwoners van München. Vooral ritten van en naar de plaatselijke luchthaven blijken erg populair te zijn.

Eerder raakte bekend dat ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en Smart, zijn autodeeldienst Car2go in Brussel wil lanceren. Het gaat om een joint venture met het verhuurbedrijf Europcar. Beide Duitse constructeurs wachten vol ongeduld op nieuwe regelgeving, want op dit moment laat het Brussels Gewest alleen gesloten systemen van autodelen toe, zoals Cambio of Zen Car. Dat betekent dat de gebruiker de deelauto naar dezelfde, vaste standplaats dient terug te brengen. DriveNow en Car2go zijn daarentegen ‘free flow’-systemen, waarbij gebruikers de wagen op om het even welke parkeerplaats in de stad kunnen achterlaten.

Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet (sp.a) staat positief tegenover zulke flexibelere vormen van autodelen. ‘We willen de regelgeving wijzigen. Het doel is zulke initiatieven mogelijk te maken’, zegt een woordvoerder van de minister. ‘De deelauto’s hoeven dan niet meer op een vaste plek te staan zoals bij Cambio, maar kunnen opgepikt en achtergelaten worden. Free flow, maar uiteraard binnen de gewestgrenzen. We zijn momenteel volop bezig met de uitwerking van die regelgeving.’

Rijdende reclame

Er liggen nog enkele hobbels op de weg. De verruiming van het aantal toegelaten autodeeldiensten staat niet expliciet in het Brussels regeerakkoord, wat betekent dat er nog politiek over onderhandeld moeten worden. De Duitse premiumconstructeurs hopen op een definitief groen licht tegen dit najaar, zodat ze hun autodeeldiensten in 2016 kunnen lanceren in Brussel.

De constructeurs hebben meerdere redenen om er vaart achter te zetten. Via hun autodeeldienst kunnen ze de groeiende groep jongeren aan zich binden die geen eigen auto wensen te bezitten. Tegelijk kunnen de jongeren die wél dromen van een eigen BMW of Smart al met de auto’s kennismaken. De carsharingwagens vormen een permanente reclamecampagne die erg zichtbaar is in het straatbeeld. De constructeurs kunnen met de deelauto’s ook op het terrein gebruiksinfo verzamelen over hun nieuwe elektrische modellen. BMW voegde vorige maand nog 30 elektrische i3-wagens toe aan zijn vloot in Londen.

Zelfrijdende wagen

In een verdere toekomst kunnen autodeeldiensten zelfs de taxi vervangen. Eens auto’s zelfrijdend zijn en gebruikers ze kunnen oproepen met een druk op de smartphone, worden ze bijzonder interessant als vervoermiddel voor korte afstanden. Voor BMW en Daimler is het dus strategisch interessant nu al in de grote steden een netwerk uit te bouwen en zo een mogelijke toekomstige markt in te palmen.

Aardig meegenomen is dat er na amper enkele jaren ook een rendabel zakenmodel te bouwen is rond de diensten zelf. DriveNow is sinds vorig jaar winstgevend. Car2go zou volgens Daimler winstgevend zijn, als men de lanceringskosten in nieuwe steden niet meerekent.

De bestaande autodeeldienst Cambio en het taxibedrijf Taxis Verts waarschuwen voor het ongewenste effect van honderden bijkomende wagens die het verzadigde Brusselse verkeer nog meer blokkeren.

De autodeelbedrijven maken zich sterk dat één carsharingauto tot twaalf gewone auto’s uit het verkeer haalt, wat betekent dat veel minder wagens rondrijden en een pak meer parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Maar daar is Jean-Michel Courtoy , de CEO van het Brusselse taxibedrijf Taxis Verts, niet van overtuigd. ‘We juichen alle initiatieven toe die de mobiliteit in Brussel bevorderen, maar het kan toch niet de bedoeling zijn nieuwe, bijkomende voertuigen in het verkeer te injecteren. Het lijkt me een betere oplossing om de bezettingsgraad van de auto’s die vandaag al rondrijden, zoals de taxi’s, op te drijven.’

De Brusselse afdeling van Cambio vreest voor vervangingsgedrag ten nadele van het openbaar vervoer. ‘Het verkeer in Brussel is al zo druk met auto’s. We moeten vermijden dat mensen voor een korte rit een deelauto gaan nemen in plaats van de bus’, zegt Frédéric Van Malleghem van Cambio. Maar als de wetgever voor deelauto’s geen vaste standplaats meer vereist zoals vandaag nog wel het geval is, zal ook Cambio overwegen de flexibelere ‘free flow’-dienst aan te bieden, voegt hij eraan toe. ‘We zullen er dan wel over waken dat we complementair zijn met onze bestaande diensten en met het openbaar vervoer.’

Concurrentie

DriveNow

  • ontstaan in 2011, als joint venture van BMW en het verhuurbedrijf Sixt
  • actief in vijf Duitse steden, Wenen, Londen en San Francisco
  • leden: 360.000 wereldwijd (eind 2014)
  • vloot: 3.000 BMW’s en Mini’s
  • kostprijs lidkaart: 29 euro
  • standaardprijs rit: 31 eurocent per minuut

car2go

  • ontstaan in 2009, als joint venture van Daimler en het verhuurbedrijf Europcar
  • actief in 29 steden in Europa en Noord-Amerika
  • leden: meer dan 1 miljoen wereldwijd (eind 2014)
  • vloot: 12.000 Smart-wagentjes
  • kostprijs lidkaart: 19 euro
  • standaardprijs rit: 31 eurocent per minuut

Cambio

  • ontstaan in 1990 in Aken en Bremen
  • sinds 2002 in België
  • actief in 19 Duitse en 29 Belgische steden
  • aantal klanten: 65.000, van wie 45.000 in Duitsland en 20.000 in België
  • vloot: 1.700 voertuigen van meerdere merken

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud