Autoheffing kan ons harder raken

Eventuele heffingen op auto's zouden ook Belgische fabrieken - zoals die van Volvo - kunnen treffen. ©BELGA

Als auto’s het volgende strijdtoneel in de handelsoorlog worden, kan dat ons land tot tienmaal meer kosten dan de Amerikaanse invoertaksen op staal en aluminium.

Het bleef midden de afgelopen week grotendeels onder de radar in Europa: de aankondiging van Washington dat president Donald Trump een onderzoek gelast naar de mogelijke invoering van taksen op de import in de VS van auto’s, bestelwagens, lichte vrachtwagens en onderdelen. Met dezelfde bewoordingen en wettelijke grondslag als voor de invoertaksen op staal en aluminium.

Het is nog geen gelopen race - ook in de VS is het verzet groot - maar het valt niet uit te sluiten dat Trump hier eveneens zijn zin krijgt. Met een heffing van mogelijk 25 procent. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben: de VS voerden vorig jaar 8,3 miljoen auto’s in en verscheepten er zelf slechts 2 miljoen. De import was goed voor een forse 192 miljard dollar (165 miljard euro). Vooral de buurlanden Mexico en Canada en Japan profiteren daarvan.

Grotere gevolgen

België is een kleine speler. Volgens cijfers van de Nationale Bank was de Belgische uitvoer van vooral wagens, maar ook van trucks en onderdelen, naar de States in 2017 goed voor 713 miljoen euro. Vooral door de dollarzwakte was dat een daling met een kwart tegenover 2016.

Maar zelfs dan is het duidelijk dat als Washington Trump volgt dat grotere gevolgen kan hebben dan voor staal en aluminium, waar de getroffen Belgische productie op een kwart miljard euro geraamd wordt. Het zijn bedrijven als Volvo Cars, Volvo Trucks, Audi en Van Hool die tekenen voor die 713 miljoen euro.

Daar houdt het niet op. Duitsland is de vierde grootste auto-uitvoerder naar de VS. Mercedes-Benz, BMW en co verscheepten vorig jaar voor ongeveer 23 miljard euro naar de overkant van de grote plas.

De technologiefederatie Agoria raamt het belang van Belgische leveranciers daarin op zowat 5 procent of 1,15 miljard euro. Het gaat onder meer om Recticel, Continental, Bosch, Melexis en Aleris. Tel daarbij het (veel kleinere) Belgische aandeel in wagens uit andere landen, en de mogelijke factuur van Amerikaanse heffingen op de autosector kan oplopen tot zowat 2 miljard euro. Françoise Chombar, de CEO van het chipbedrijf Melexis, verwacht weinig impact. ‘Melexis is aanwezig bij alle merken. Mogelijke invoerrechten zullen hooguit een verschuiving naar andere merken betekenen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud