Advertentie
Advertentie

Automerken zetten mes in garages

©REUTERS

Groeiende onlineverkoop, de elektrificatie van het aanbod en de fusie van de Peugeot- en Fiat-groep verklaren de drastische ingreep van Stellantis, dat alle contracten met zijn dealers opzegt.

Stellantis, de fusiegroep van FCA (Fiat, Alfa Romeo, Chrysler en Jeep) en PSA (Peugeot, Opel, Citroën en DS), zegt alle contracten met zijn dealers in Europa op. In België gaat het om een 80-tal dealerbedrijven met een veelvoud aan vestigingen. Daardoor zullen de komende jaren heel wat garages en verkoopzalen in ons land verdwijnen.

De drastische ingreep van Stellantis heeft een aantal verklaringen. In de eerste plaats speelt een rationalisering van het dealernetwerk. Door de fusie van de twee bedrijven is er veel overlap tussen dealers.

Verder worstelen alle dealers met de snelle elektrificatie van het aanbod van de merken. Elektrische auto’s hebben aanmerkelijk minder onderhoud nodig en net onderhoud is een heel belangrijke winstbron voor de dealers.

Je gaat dealerbedrijven zien die alle 14 merken van de groep verkopen, liefst onder één dak.
Eric Berkhof
Algemeen directeur Van Mossel Automotive

Verder is de autokoper veranderd. Terwijl die vroeger enkele malen de showroom bezocht voor hij een aankoopbeslissing nam, heeft hij zijn huiswerk nu al online gemaakt en is de rol van de verkoper in de showroom veel kleiner.

Stellantis is in België even groot als de Volkswagen Groep (VW, Audi, Skoda, Seat en Porsche). Van elke tien nieuwe auto’s die in ons land verkocht worden, zijn er twee afkomstig van een van de Stellantis-merken.

De autoverkopers raken hun recht om de Stellantis-merken te verkopen op 1 juni 2023 kwijt. Tegen die tijd moet een nieuw dealernetwerk klaarstaan, dat naar alle waarschijnlijkheid veel kleiner is dan nu. ‘Je gaat dealerbedrijven zien ontstaan die alle 14 merken van de groep verkopen, liefst onder één dak’, zegt Eric Berkhof, algemeen directeur van Van Mossel Automotive, dat in ons land met 14 dealers de grootste verkoper van Stellantis-merken is. Berkhof ziet de herstructurering met vertrouwen tegemoet, vooral bij de kleinere dealers zullen slachtoffers vallen.

Zowel FCA als PSA heeft net een zware dealersanering achter de rug. In 2017 halveerde PSA het aantal verkoopunten van Citroën en Peugeot. Een jaar later zette PSA het mes in de dealerships van het overgenomen Opel: daar bleven 34 van de 54 dealers over.

Veel overlap

Veel gezonder hebben de saneringen de dealers vooralsnog niet gemaakt. Uit de jongste rendementsstudie van de mobiliteitsorganisatie Traxio blijkt dat Peugeot-dealers in 2019 gemiddeld een nettowinstmarge van 0,7 procent boekten. Ook Citroën doet het met 1,37 procent nog altijd slechter dan de meeste andere merkdealers. Fiat zit daar iets boven.

Stellantis is het resultaat van de gigantische fusie tussen de autoreuzen PSA en FCA. Die werd in 2020 aangekondigd en was in januari een feit. Omdat de modellen van de merken van de twee groepen veel overlap hebben, was de verwachting dat de fusie tot een stevige sanering onder de dealers zou leiden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud