Autosector beleeft horrorjaar

©AFP

De redactie kiest de meest opmerkelijke grafieken van het afgelopen jaar. Vandaag: de auto-industrie bloedt in 2019.

©Mediafin

In China, ’s werelds grootste automarkt, zetten mensen minder snel een nieuwe bolide op de oprit en duwt het afschaffen van de subsidies voor elektrische auto’s de verkoop naar beneden. De motor van de Europese industrie, Duitsland, vertraagt door de slabakkende autosector, met als gevolg tienduizenden ontslagen bij Mercedes-Benz-moeder Daimler en bij Audi .

Wereldwijd heeft de auto-industrie er een moeilijk jaar op zitten. Naast een dalende verkoop nemen strengere uitstootnormen in China en Europa en handelsoorlogstarieven op auto-onderdelen een stevige hap uit de winstmarges.

Uit de maandelijkse rondvraag bij inkoopmanagers (PMI) uit de autosector klinkt sinds september 2018 een somber geluid. Meer dan de helft verwacht een krimp. Die rem heeft een impact op de wereldwijde industrie en het vertrouwen van inkoopmanagers.

Van relatief kleine chipbakkers als Melexis en X-Fab tot industriële reuzen als Continental en Bosch, de auto-industrie is een levenslijn voor een hele ketting aan toevoerbedrijven. In de afkoelende wereldeconomie in 2018 tekende de autosector volgens een IMF-rapport voor 20 procent van de terugval van het globale bruto binnenlands product.

Opvallend genoeg herstelt het vertrouwen van de inkoopmanagers in de auto-industrie en staat het op het hoogste peil in elf maanden, op 49,9 punten. Omdat de index onder 50 uitkomt, is er nog wel sprake van zeer licht pessimisme.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud