Autosector houdt hart vast voor nieuwe heffingen

Beleggers kijken met spanning vooruit naar de G20-top in Buenos Aires, Argentinië. ©EPA

De vrees voor nieuwe autoheffingen in de VS of China duwt de beurskoersen van alles wat auto’s te maken heeft naar omlaag. Ook Belgische toeleveranciers voelen het pessimisme.

De zenuwen in de Europese automobielsector staan strak gespannen nadat het Duitse zakenblad Wirschaftswoche dinsdag schreef dat de Amerikaanse president Donald Trump mogelijk volgende week eenzijdig extra belastingen gaat heffen op ingevoerde auto’s. Het blad baseert zich op Europese bronnen.

Trump zou het besluit nemen na de G20-top in Argentinië komende vrijdag en zaterdag. Het voorlopige rapport circuleert in Washington. De importheffing zou 25 procent bedragen en alle landen treffen met uitzondering van Canada en Mexico. Uitzonderingen voor bepaalde autotypes zouden er niet zijn.

Vandaag is de Amerikaanse importheffing op Europese auto's nog beperkt tot 2,5 procent, tegenover een Europese heffing van 10 procent op Amerikaanse auto's die in de EU ingevoerd worden.

Het bericht leidde dinsdag tot koersdalingen voor onder meer Volkswagen, BMW en Daimler en ook woensdag waart het spook van een escalerende handelsoorlog, waarbij de EU en China hogere Amerikaanse heffingen zouden counteren, rond op de beurzen.

Al zijn er ook waarnemers die verwachten dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dat Trump op de G20 zoete broodjes gaat bakken met zijn Chinese evenknie Xi.

Vrees voor verloren jaar

Het Duitse Continental  kreeg woensdagochtend een klap van zowat 5 procent, nadat de financieel directeur (CFO) op een investeerdersconferentie had verklaard dat de winstmarge in het huidige tweede semester, die Continental in augustus neerwaarts bijstelde naar 8,5 procent, niet zou herstellen in 2019. Het bedrijf zelf zegt dat de CFO alleen maar de eerdere prognose herhaalde.

Het illustreert de vrees voor een 'verloren' jaar 2019 bij beleggers in autogerelateerde aandelen. De beursindex van de Europese autosector verloor het voorbije jaar al 22 procent.

Ook de Franse toeleverancier Faurecia  duikt woensdag omlaag na een somber analistenrapport.

X-Fab , dat chips levert voor de autosector, deelt in de malaise. Het beurshuis Berenberg verlaagde woensdagochtend het advies voor het bedrijf van Roland Duchâtelet, Rudi De Winter en Françoise Chombar van 'kopen' naar 'houden', wat leidde tot een forse koersdaling.

Teren op voorraden

'We verwachten dat de autofabrikanten tot de eerste helft van 2019 op hun voorraden zullen blijven teren. 2019 zal, net als 2018, een jaar zijn om snel te vergeten', zegt analist Trion Reid. Berenberg ziet meer heil in Melexis , het verwante bedrijf van X-Fab.

Duchâtelet noemde de algemene vertraging in de automobielsector een maand geleden een 'tijdelijk logistiek effect'.

'De garagist op de hoek bestelt uit voorzichtigheid minder auto's bij Volkswagen, waarop Volkswagen zijn bestellingen afbouwt bij toeleveranciers als Valeo of Continental. Zo wordt de hele logistieke keten beïnvloed. Dat is doorgaans tijdelijk, maar het kan toch makkelijk drie kwartalen duren.'

Materialenbedrijf Umicore , dat zijn beurskoers al sinds de zomer onder druk ziet staan, heeft het als belangrijke toeleveraar aan de autosector ook niet onder de markt. Zijn katalysatorenbusiness kent door de invoering van de nieuwe uitstoottest WLTP al vertraging. Een verdere afkoeling van de Chinese automarkt kan meer roet in het eten gooien. De analisten van Deutsche Bank verlaagden woensdag hun winstprognose voor Umicore.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect