Autosector intern verscheurd over emissienormen

Sergio Marchionne, de voorzitter van sectorvereniging Acea (foto Bloomberg)

De Europese autofabrikanten vechten in de sectorvereniging ACEA een oorlog uit over nieuwe uitstootnormen. De Duitse luxewagenfabrikanten staan lijnrecht tegenover de makers van goedkopere 'volumemerken' zoals Renault en Fiat.

De inzet van het conflict in de autosector zijn de precieze berekeningen van de nieuwe uitstootnormen van de Europese Commissie. Dat schrijft Financial Times. Die nieuwe normen volgen de huidige regelgeving op, waarbij de autofabrikanten de gemiddelde uitstoot van hun wagens moeten verminderen tot 130 gram per kilometer tegen 2015.

In het nieuwe Europese plan zou de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte wagens tegen 2020 verder moeten dalen tot 95 gram per kilometer. De fabrikanten van grote zware luxewagens - BMW, Daimler (Mercedes-Benz) en Audi - willen dat bij de berekening van de targets per bedrijf rekening gehouden wordt met het gewicht van de wagens. Zo'n aangepaste formule werd voor de doelstellingen voor 2015 afgesproken, maar nog niet voor die van 2020.

De Duitse luxewagenbouwers vinden dat ze disproportioneel meer inspanningen zouden moeten leveren om hun modellen aan de nieuwe uitstootnormen te laten voldoen. Ze wijzen erop dat hun allergrootste modellen - BMW 7-Reeks, Mercedes S-Klasse en Audi A8 - zelfs met de meest efficiënte technologie niet aan de gevraagde doelstellingen zullen komen.

De fabrikanten van kleine massamerken, zoals de Franse groepen PSA Peugeot Citroën, Renault, het Italiaanse Fiat en het Amerikaanse General Motors (Opel, Chevrolet), zien een gunstregime voor de Duitsers niet zitten, omdat ze zelf dan extra inspanningen moeten leveren. Deze fabrikanten hebben onvoldoende middelen om zwaar te investeren in onderzoek en ontwikkeling omdat ze allemaal zwaar lijden onder de crisis en de moordende prijzenslag in Europa.

Op de bestuursvergaderingen van de sectorvereniging Acea zijn de volumefabrikanten de houding en het opgestoken vingertje van de Duitse luxewagenfabrikanten beu. 'We voelen ons als de Grieken', zegt een anonieme bron aan Financial Times.

Het conflict rond de emissienormen heeft ook invloed op andere dossiers die Acea, een van de belangrijkste lobbygroepen bij de Europese Commissie, voorbereidt. BMW, Daimler en Volkswagen (Audi) gebruikten hun veto tegen een voorstel van Fiat-topman en Acea-voorzitter Sergio Marchionne om de Europese Commissie een rol te laten spelen in de herstructurering van de autosector.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud