Autosector: 'Uitstootnormen zijn niet realistisch'

Een Duitse activiste tegen dieselwagens ©EPA

De grote autoconstructeurs reageren 'zeer bezorgd' op de nieuwe Europese CO2-afspraken. 'Niet realistisch', klinkt het.

Auto's in de Europese Unie moeten sneller schoon worden. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement kwamen dat maandagavond overeen. Personenauto's moeten in 2030 gemiddeld 37,5 procent minder uitstoten dan in 2021, wat het referentiejaar wordt. Voor bestelwagens is dat 31 procent.

Het Europees Parlement had voor de auto's eerder ingezet op een reductie van 40 procent, maar de lidstaten kwamen in oktober op 35 procent uit. Na overleg kwamen de onderhandelaars elkaar halverwege tegemoet op 37,5 procent.

'Onhaalbaar'

De lobbyorganisatie ACEA, die alle grote Europese auto- en vrachtwagenbouwers overkoepelt, reageert 'zeer bezorgd'.

'Een reductie met 37,5 procent van de CO2-uitstoot tegen 2030 kan dan wel plausibel lijken, het is totaal onrealistisch op basis van waar we vandaag staan', zegt ACEA. 'De sector betreurt dat de doelstelling alleen door politieke motieven werd ingegeven, zonder rekening te houden met de technologische en socio-economische realiteit.'

De Europese autobouwers beklemtonen dat het wel degelijk hun bedoeling is om de CO2-uitstoot van wagens verder naar beneden te halen. 'Maar deze doelstellingen zijn extreem veeleisend. Het gebruik van elektrische wagens en alternatieve aandrijvingen zal veel sterker moeten toenemen dan tot nu toe het geval is', waarschuwt ACEA.

Laadpunten

Op dit moment kiezen te weinig consumenten voor een elektrische wagen, omdat het prijskaartje te hoog is en omdat er te weinig laadpunten zijn. Volgens ACEA moeten de 28 EU-lidstaten daarom meer investeren in infrastructuur.

De Europese consumentenorganisatie BEUC wijst evenwel op de verantwoordelijkheid van de autobouwers zelf. 'De nieuwe CO2-doelen moeten de autoconstructeurs aanzetten om meer elektrische modellen in hun showrooms te plaatsen', zegt BEUC-topvrouw Monique Goyens. 'Dat is een goede ontwikkeling. Alleen met meer lage-emissiewagens op de markt kunnen consumenten een echte keuze maken tussen een elektrische, hybride of conventionele wagen.'

Banenverlies

De industrie waarschuwt ook dat de strengere uitstootwaarden een 'aardverschuivende' impact kunnen hebben op de werkgelegenheid in de auto-industrie, momenteel goed voor 13,3 miljoen jobs in Europa.

Voor de bouw van elektrische wagens is minder personeel nodig dan voor auto's met een klassieke verbrandingsmotor. Er dreigt dus zwaar banenverlies in de autofabrieken, waarschuwen de constructeurs. Volgens Duits onderzoek staan er in Duitsland 75.000 jobs op het spel.

'Beleidsmakers moeten met concrete plannen komen om de transitie op een sociaal aanvaardbare manier te verzekeren', klinkt het.

Duitse politiek

De Europese uitstootregels leiden in Duitsland tot politieke onenigheid. Minister van Milieu Svenja Schulze (SPD) noemt het akkoord 'een goede beslissing richting klimaatdoelstellingen en jobs van de toekomst'. Maar een kamerlid van de Beierse CSU vindt dat de Europese regels verder gaan dan wat binnen de Duitse regering is afgesproken en schaarde zich achter de kritiek van de autosector.

De beurskoersen van de grote autobouwers  reageerden dinsdagochtend nauwelijks op de nieuwe regels.

VW past investeringsprogramma aan

Volkswagen kondigde begin deze maand in 2040 met de verkoop van diesel- en benzineauto's te zullen stoppen. Maar wellicht worden die plannen versneld. 'De nieuwe Europese regels betekenen dat VW zijn productie van elektrische wagens zal moeten verhogen naar een niveau dat onhaalbaar is volgens het huidige veranderingsprogramma', verklaarde CEO Herbert Diess dinsdag. Tegen de herfst van 2019 hoopt Volkswagen klaar te zijn met een aanpassing van zijn productie- en investeringsplannen.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud