Autoverkoop trappelt ter plaatse

Het Autosalon van Brussel vorig jaar ©BELGA

De sectorfederatie Febiac verwacht dat de Belgische autoverkoop dit jaar zal schommelen ‘tussen stabiliteit en lichte groei’.

Febiac mikt dit jaar op 490.000 nieuwe inschrijvingen van personenwagens, of ongeveer evenveel als het gemiddelde van de voorbije twee jaar. De ambities blijven beperkt, en dat ondanks het feit dat het Brusselse autosalon dit jaar een ‘grote’ versie beleeft, waarbij de nadruk op de personenwagens ligt. Er wordt echter verwacht dat de particuliere autokoper voorzichtig blijft. Als er al lichte groei komt, zal die te danken zijn aan de versnelde vervanging van bedrijfswagens.

De Belgische autoverkoop heeft nochtans een goede maand december achter de rug. Het aantal nieuwe inschrijvingen kwam uit op 25.081 wagens, of 12,35 procent meer dan een jaar eerder. Het jaartotaal komt zo uit op 486.065 nieuwe inschrijvingen, of een minieme daling met 0,14 procent tegenover 2012.

Volkswagen bleef vorig jaar, ondanks een terugval van 3,9 procent, het populairste merk met een verkoop van 50.060 auto's - goed voor een marktaandeel van 10,3 procent. Renault bleef het nummer twee, gevolgd door Peugeot, Citroën en Opel. Bij de grotere merken verloren Ford, Citroën en Skoda fors. De Amerikaanse constructeur, de achtste qua martkaandeel, verkocht 25.624 wagens, een daling met 10,89 procent. Citroën zag de verkoop 9,01 procent dalen, Skoda 9,41 procent.

De Duitse luxeconstructeurs BMW en Mercedes wonnen terrein. BMW, de nummer zes in België, zag de verkoop 3,81 procent stijgen, Mercedes, de nummer 9, zelfs 14,64 procent. De landgenoten Audi, zevende op de markt en eveneens in het luxesegment (-6,46%), en Opel (-6,19%) verloren wel terrein.

Een andere grote winnaar is de tiende constructeur op de markt, Hyundai. De Zuid-Koreanen zagen de verkoop met 27,34 procent stijgen. Ook Dacia, dertiende op de markt, won fors (+29,97%), net als Fiat (14de, +16,71%). Opmerkelijk: 148 inwoners van ons land schaften zich het voorbije jaar een Tesla aan. De elektrische luxewagen doet het daarmee beter dan Ferrari (75), Maserati (59) en Bentley (41).

De bedrijfsvoertuigenmarkt deed het vorig jaar heel wat minder goed. De bestelwagens konden de daling beperken tot 2,2 procent, maar bij de trucks daalde de verkoop met 8 tot 16 procent. De terugval werd op de valreep nog beperkt door een opstoot van de verkoop in december. Veel bedrijven schaften zich toen nog snel een voertuig aan om de strengere emissienorm, die op 1 januari van kracht werd, te ontlopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud