Advertentie

Aziaten duwen BMW en Audi naar records

(foto bloomberg) ©Bloomberg

De BMW-autogroep verkocht in 2012 bijna 1,85 miljoen wagens: 10,6 procent meer dan in het vorige recordjaar 2011. De drie merken van de groep, BMW, Mini en Rolls-Royce, verkochten elk nooit meer auto's in een jaar. Ook Audi boekt een recordverkoop van 1,46 miljoen wagens, of 11,7 procent meer.

De BMW-groep blijft dus flink voorop op Audi, dat wel iets sneller groeit. Audi heeft de ambitie tegen 2020 de concurrent voorbij te steken door 2 miljoen auto's per jaar te verkopen, en kondigde daarvoor forse investeringen aan.

Ook Daimler gaf al cijfers: het verkocht vorig jaar 1,42 miljoen wagens (+4,5%), waarvan 1,3 miljoen Mercedessen.

BMW-groep

Het vlaggenschip BMW zelf was goed voor ruim 1,5 miljoen verkochte exemplaren, een stijging met 11,6 procent. BMW meldt dat een van de uitblinkers de 1-serie was, waarvan bijna 227.000 wagens de deur uitgingen, 28,6 procent meer dan een jaar eerder. Van de 3-serie verkocht BMW vorig jaar ruim 294.000 exemplaren, en van de 5-serie bijna 338.000.

Ook met Mini boekte de groep een record van ruim 301.000 verkochte wagens. De verkoop van de Countryman-versie steeg het sterkst, met bijna 15 procent. De belangrijkste markt voor de Mini is de VS, waar ruim 66.000 wagens van het merk een koper vonden.

Rolls-Royce blijft naar eigen zeggen afgetekend marktleider in het ultraluxesegment. Vorig jaar werden 3.575 wagens verkocht van het 108 jaar oude merk. Dat was het derde recordcijfer op rij.

Er werden tot slot ruim 106.000 BMW-motoren verkocht, waarmee ook de motorenafdeling een record boekt.

Azië

Ondanks de moeilijke economische situatie slaagde BMW erin de verkoop in alle regio's te verbeteren. Ook in de nog steeds belangrijkste markt Europa, al was de groei hier nipt, met 0,8 procent meer verkoop dan in 2011. De BMW-groep sleet in Europa ruim 864.000 wagens. In het VK werden de beste cijfers opgetekend die de groep er ooit boekte, met ruim 174.000 verkochte exemplaren (+4,3%).

In Azië echter beliep de groei 31,6 procent. De groep verkocht er ruim 491.000 wagens, waarvan meer dan 326.000 in China, een toename met ruim 40 procent tegenover 2011. Maar ook in onder meer Zuid-Korea (+22%) en Japan (+19%) ging de verkoop fors vooruit.

Dubbelcijferige groei was er ook in de VS: met ruim 424.000 exemplaren lag de verkoop er bijna 12 procent hoger dan een jaar eerder.

Ook Audi moet het vooral van de markten buiten Europa hebben. In de VS ging de verkoop met 18,5 procent vooruit, naar bijna 140.000 exemplaren. Ook in Canada en Mexico werden gelijkaardige groeipercentages bijgeschreven.

De vooruitgang (+28,1%) in Azië ligt voor de VW-dochter nauwelijks lager dan voor BMW. Er werden op de Aziatische markten bijna 479.000 Audi's aan de man gebracht. Op de Chinese markt werd de kaap van 400.000 exemplaren genomen (+29,6% naar ruim 405.000 verkochte wagens).

Maar ook Audi blijft een lichte groei boeken op de Europese thuismarkt, met 1,8 procent tot 739.000 verkopen. De Duitsers zelf blijven grote fans van het merk, dat in eigen land ruim 263.000 wagens kon slijten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud