Advertentie
Advertentie

Batterij op lucht laat elektrische auto's verder rijden

Een Tesla rijdt door de fabriek in Tilburg. ©BELGAIMAGE

Schotse wetenschappers ontwierpen een luchtbatterij waardoor elektrische auto’s met één oplaadbeurt even ver kunnen rijden als benzinemotoren.

Elektrische auto’s slepen relatief lompe batterijen met een beperkte energievoorraad mee. Daardoor raken ze met één tankbeurt veel minder ver dan benzinemotoren, die veel energie kunnen samenpersen in een klein volume.

De lithium-luchtbatterij kan daarvoor een oplossing zijn. De cellen van die batterijen maken elektriciteit door twee lichte stoffen, lithium en zuurstof, om te zetten in lithium-peroxide. De batterij wordt daarna opgeladen door de omgekeerde reactie. Maar de technische uitvoering van de batterij vormt een hele uitdaging.

Schotse wetenschappers hebben nu in het wetenschapsmagazine Science een lithium-luchtbatterij voorgesteld die elektrische auto’s tien keer energie-efficiënter laten rijden dan de klassieke lithium-ion batterijen. Door speciale stoffen toe te voegen, verbeterden de Schotse chemici de prestaties van lithium-luchtbatterijen spectaculair. 

Met een lichte batterij op lithium en zuurstof zouden elektrische auto’s even ver kunnen rijden als met een brandstofmotor zonder daarvoor enorm zware batterijen te moeten meezeulen. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times zouden de superbatterijen vijf keer minder kosten en wegen dan de oplaadbare lithium-ion batterijen die de meeste elektrische auto’s voortstuwen.

‘We hebben niet alle problemen met de batterij opgelost, maar onze resultaten tonen dat er verdere mogelijkheden bestaan’, zei professor Grey. De luchtbatterij bestaat al langer. Bedrijven als IBM, BMW en Toyota doen er onderzoek naar.

De Belgische energie-expert Ronnie Belmans, CEO van het onderzoeksinstituut Energyville, is niettemin sceptisch over de mogelijkheden van de luchtbatterij. ‘De luchtbatterij is een van die holy grails waar de technologiewereld naar zoekt. Lucht is natuurlijk een gemakkelijke stof. Maar om een uitvinding in een labo om te zetten naar een echte batterij in massaproductie, moet je al snel op 2 à 3 decennia rekenen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud